Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Energisk elektrisk ATV-raket
Den elektriske maskinverden bliver større og større. De mindre maskiner er for længst nået op på siden af de benzindrevne, og nu kommer de større maskiner for alvor på markedet.
ATV'er har i sagens natur brug for mange kræfter, da den er bygget til at køre i terræn. Derfor er de typisk benzin- eller dieseldrevne, men også i det terrængående firhjuls-segment er der nu elektriske alternativer.
Den nye ATV fra Bernards hedder Bernards 8000W, og der er tale om en baghjulstrukket model på 235 kilo og en længde på lige over to meter.
Motoren i den elektriske udgave er på maks. 8000W, og lithiumsbatteriet er på 72V og leverer 60AH.
Bremserne er hydrauliske, og udover styrets for- og baghjuls bremsegreb, er den udstyret med en fodbremse, der aktiverer både for- og baghjul.

Brug bestemmer ydelsen
Det lyder meget godt, men hvad betyder det egentlig i forhold til daglig ydelse.
Ifølge producenten er rækkevidden på en opladning, der i øvrigt tager omkring fire timer med den indbyggede oplader - på 60 kilometer.
Som med meget andet her i livet er det de ydre omstændigheder, der er afgørende for den endelig ydelse. Der er en verden til forskel på at sætte sig op på ryggen af det næsten lydløse fartøj og trille ud af en lige vej og så til at drøne hen over en udfordrende markvej med en godt lastet trailer efter sig.
For mange vil det daglige brug af en elektrisk ATV være fyldt med mange, korte ture. Nogle af dem med belastning, andre blot som et nem måde at komme fra punkt A til punkt B.
Det tog vi selvfølgelig højde for, da vi over en flere uger lang periode prøvekørte den nye Bernards 8000W.

Hurtig som en raket
Bernards 8000W har en fartbegrænsning på 60 kilometer i timen. Den har tre køreindstillinger, som man vælger med en knap på styret. Indstilling 1 giver en hastighed på op til 20 km/t, den mellemste indstilling går op til 40 km/t og endelig er der fuld smæk for skilling i indstilling 3.
Da vi sjældent lader os begrænse af farten, smækkede vi ATV'en på fuld fart og drejede håndtaget i bund. Og ja, der er faktisk tale em en traditionelt gashåndtag, som vi kender det fra motorcykler.
Resultatet var temmelig overraskende. Ud over at flå skribentens indkørsel op og sende en regn af grus i alle retninger, så bankede det lille orange fartmonster ud af vejen som en løsgående raket.
Topfarten på 60 km/t blev nået så hurtigt, at jeg hurtigt fik slået over på den mellemste fartindstilling for at få mere styr på situationen.
Herefter kunne vi i ro og mag lære maskinen at kende over de næste dage.

Konklusion
Når man først har lært at kontrollere den firhjulede raket, er Bernards 8000W en fornøjelse at køre på. Man lærer hurtigt, at man er i stand til at liste fuldstændigt lydløst rundt mellem græssende dyr og følsomme naboer.
Den har masser af trækkraft til at slæbe en biltrailer lastet med masser af høballer, og hvis man endelig rykker håndtaget i bund, skal man holde på både hat og briller.
Det tager lidt tid af få styr på alle kræfterne, men når det er sket, så har man en maskine, man nægter at skille sig af med igen. Og ja - der er batterikraft til det hele.