Lyt til artiklen:

40V maskiner sætter benzin-oserne til vægs

00:00
Hastighed: ???x
02:48

Abonnementsartikel

Producenten Makita tog tidligere på året det drastiske skridt helt at droppe produktionen af benzindrevne maskiner.

Baggrunden for beslutningen er hensyn til miljøet samt det faktum, at de nye batteridrevne maskiner endelig er fuldt på højde med de traditionelle maskiner. Også når det gælder den professionelle linje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tidligere har det været svært at ramme det rigtige ydelsesniveau med 2 x 18V batterier, men med firmaets nye 40V-batterier er dette ikke længere et problem.

- Hvor vi tidligere ikke har kunnet afløse de store benzinmaskiner med 2 x 18V, der går vi nu ind med vores 40V eller 2 x 40V maskiner, fortæller Anders Iversen, produktchef hos Makita.

- Et godt eksempel er motorsave. Vi kan ikke komme højere end 30 kubik med 18V, heller ikke med 2 x 18V. Der har vi nu fået den første serie i 40V. Det svarer cirka til ydelsen fra en benzinudgave med 42 kubik, siger han og tilføjer, at der senere kommer en motorsav med 2 x 40V, som kan komme op på 50 kubik.

rich-media-2
Kædesaven XGT UC011GZ 40Vmax har en høj kædehastighed på 25,5 m/s til krævende opgaver. Pressefoto.

Dækker hele området

Det har også været vigtigt for beslutningen om at droppe benzindrevne maskiner, at Makita nu med 40V-udgaverne også er i stand til at dække hele det maskinområde, som man dækker med 18V.

- Ud over motorsavene har vi fået en stor buskrydder med 2 x 40V. Det svarer til den største benzindrevne buskrydder på markedet. For vores vedkommende vil det sige en 43 kubik, firtakts-maskine, siger Anders Iversen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er dog først med de nye 8 ampere 40V batterier, at buskrydderen for alvor kan smide den benzindrevne udgave bagud.

- Vi testede den benzindrevne buskrydder op imod den nye batteridrevne, og her viste det sig, at den batteridrevne var hurtigere, men den var selvfølgelig også "tørstig". Den tømte batterierne for hurtigt. Men det er der råd for, da vi nu har batterier med 8 ampere på vej, konstaterer produktchefen.

- Så nu får vi en realistisk køretid for den store buskrydder. Og det er det, som det hele drejer sig om, slår han fast.

rich-media-5
Den nye Makita buskrydder med 2 x 40V svarer til den største benzindrevne buskrydder på markedet. Pressefoto.

Nyeste generation

De nye 40V-batterier kommer med henholdsvis 2, 2,5, 4, 5 og 8 ampere.

Ifølge Anders Iversen svarer et 2,5 ampere 40V batteri til et 18V med 5 ampere. Og de to batterier er stort set identiske med hensyn til vægt og størrelse. Så hvis man er tilfreds med en 18V maskine med 5 ampere, så kan man her nøjes med 2,5 ampere i 40V.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Endelig er cellerne i de nye 40V af den helt nye generation, så de selvfølgelig indeholder alle de forbedringer, der er sket den seneste tid.

rich-media-7
Buskrydderen har regulering af hastighed i 3 trin og baglæns rotation. Pressefoto.