Eco Charger er opfundet af en landmand, og nu strømmer de elektriske ATV'er ind på det danske marked.

Som regel kommer de ATV'er, vi ser her i landet, fra enten Taiwan, Japan, Kina eller USA, men i de sidste par år har en ny model sneget sig ind på det danske marked.

Det er den engelske producent Eco Charger, der efter en stille start, nu for alvor er ved at få gang i de firhjulede maskiner. Og som navnet Eco Charger antyder, så er der tale om en elektrisk udgave.

Men i modsætning til de traditionelle mærker, der sælger benzin- og diesel ATV/UTV'er og efterfølgende også er begyndt at producere elektriske versioner, så startede Eco Charger sin tilværelse på batterier.

rich-media-2
ATV'erne fra Eco Charger kommer i seks forskellige udgaver. Her er det modellen Pioneer, der er en robust firhjulstrækker. Pressefoto.

Historien bag Eco Charger

Ophavsmanden til den elektriske Eco Charger er englænderen Fred Chugg. Han bor på Keypitts Farm i North Devon, Sydvestengland, hvor familien har ejet gården siden 1500-tallet.

- Jamen, han fandt ud af, at det ikke kunne betale sig at have mælkekøer, så han lavede et eventlandbrug, fordi hans gård ligger meget naturskønt, fortæller den danske importør af Eco Charger, Tommy Overby, Overby Export Consulting.

- Til eventlandbruget, som ligger i naturskønne omgivelser, helt ud til kysten, indkøbte han en 10 - 15 ATV'er, som man kunne leje og køre på baner eller i naturen. Men han blev træt af larmen fra maskinerne, og de skulle repareres hele tiden, siger han.

Fred Chugg havde en bekendt, der var el-ingeniør, og i 2009 fandt de ud af, at de kunne tage en elektrisk motor, som det engelske militær bruger, og benytte den i stedet.

- Skridt for skridt udviklede de software til maskinerne, og i dag har man en engelsk produceret motor med en styring, der sidder hvor benzintanken tidligere sad, siger importøren, der fik den første Eco Charger til landet i 2020.

rich-media-4
Landmand Hans Henrik Sørensen har blandt andet brugt den elektriske Pioneer til tjek af kornmarker på sin 100 hektar store gård. Pressefoto.

Populær hos hestefolket

Den engelske ATV er i dag en stor succes med eksport af maskiner til landbrug og militær over hele verden, og den danske importør kan i dag levere seks forskellige modeller, to-hjulstrukne og fire med firhjulstræk, på den danske marked.

- Den, vi har solgt flest af på det danske marked, er modellen Lithium Power. Den er med firhjulstræk og har fire batterier. Det vil sige, at den har lidt kortere køretid, end Prestige, der kommer med seks batterier.

- Det er typisk den, vi sælger til hestefolket, som bruger den til at slå wrap med og til at jævne ridebaner. Og grunden til, at de er så populære blandt hesteejere, er selvfølgelig, at de ikke larmer, så de kan arbejde tæt på hestene, fortæller Tommy Overby, som hen over sommeren har været rundt i landet for at præsentere de elektriske ATV'er.

Og han er ikke i tvivl om maskinernes fortræffeligheder.

Det gode ved elektriske ATVer er selvfølgelig, at de ikke larmer, og så snart du slipper gassen, så står de stille. Der er næsten heller ingen vedligehold. Man skal bare lige have styr på, hvordan man lader batterierne op og hvornår. For eksempel skal man koble systemet helt fra, når man ikke bruger den i længere tid. Der er simpelthen en hovedkontakt, du trækker ud, så er hele systemet slået fra, siger Tommy Overby.

- Den virker så også som en ekstra tyverisikring, for du kan ikke køre uden den.

Minimal vedligehold

Det minimale vedligehold på Eco Charger kommer sig af, at maskinen ikke har alle de mellemled, som man finder på en benzin- eller dieseldrevet ATV.

- Der er en kardanaksel til forenden og en til bagenden. Det er det. Så har du fremadgående- og bakgear samt neutral. Det gør, at den er meget brugervenlig, siger Tommy Overby.

Og skulle der endelig opstå en fejl, så er den nem at finde.

- Vi har så en computer, ligesom man har til biler, så hvis der er et problem, så kan vores tekniker hurtigt se, hvad fejlen er.

Den eneste udfordring ved den elektrisk Eco Charger er ifølge Tommy Overby prisen.

- Prisen for en elektrisk maskine er højere, men her skal man tænke på, at den er billigere i drift, og der er minimal vedligehold. Og så er den bare sjovere at køre på, synes jeg.