Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Hestefoder i store mængder
Den økonomiske krise presser mange hesteejere, der kæmper med voldsomt høje priser på alt lige fra strøelse og wrap til foder og energi. Det har fået mange trængte stutterier og rideskoler til at efterspørge billigere kvalitetsfoder.
Det har man nu taget til efterretning hos Brogaarden, der er en af Danmarks førende forhandlere af hestefoder.
- Brogaarden har traditionelt fået lavet alle vores produkter i England i samarbejde med virksomheden Dodson & Horrell, men vi har haft en stigende efterspørgsel fra større rideskoler på et økonomiprodukt, der kunne leveres i big bags. Og som ikke var i samme prisklasse som normalt, fortæller salgs- og marketingdirektør hos Brogaarden, Rolf Momberg-Jørgensen.
Enkel, men god kvalitet
I samarbejde med Vestjysk Andel har Brogaardens produktchef udviklet to nye produkter: Basic og Basic Plus. Basic er til heste, som ikke laver så meget, og Basic Plus er til heste, der yder lidt mere.
- Det er et ret enkelt pelleteret foder af en god kvalitet til prisen, og vi leverer det direkte til slutbrugerne. Det gør vi for at skære så mange udgifter væk som muligt, siger Rolf Momberg-Jørgensen, som ikke er i tvivl om, hvorfor der lige nu er øget efterspørgsel.
- Den nuværende krise har helt klart øget efterspørgslen. Vi har mange faste kunder, som selvfølgelig gerne vil blive ved med at fodre rigtigt og godt, men som også siger, at alting er blevet utroligt dyrt.
For at få en lavere produktionspris har Brogaarden valgt at fremstille foderet her i Danmark for at spare fragten, ligesom leveringen i big bags direkte til kunderne holder udgifterne nede.
- Det er lidt nytænkning for os. Vi har altid tænkt, at hvis der fagligt er et argument, der kan forsvare at lave en bestemt fodersammensætning, så må prisen altid komme i anden række. Det må altid være sådan, at vi laver det produkt, som vores dyrlæge og agronomer siger er det rigtige at gøre, baseret på den viden, vi har, siger salgs- og marketingdirektøren.
- Men der har været en stigende antal kunder, som har kontaktet os og sagt, at de har haft udfordringer med at betale her i efteråret.
Og med udgangspunkt i, at man ville lave et produkt, man kunne stå inde for, men som også tog hensyn til de økonomiske udfordringer, startede Brogaarden udviklingen af Basic og Basic Plus.
Lang holdbarhed
Det nye produkt har en holdbarhed på seks måneder, og der er cirka 600 kilo i en big bag. Og da en hest - afhængig af typen - typisk spiser mellem et og to kilo, så er målgruppen både private og professionelle hesteejere, der har fra fire heste og opefter.