Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Elektrisk kompakttraktor kan det hele
Indtil for kort tid siden var de eneste elektriske traktorer herhjemme fremstillet til børn. Med andre ord var der tale om legetøj.
Sådan er det ikke mere, for nu er Farmtrac 25G HST kommet på det danske marked, og det er ifølge importøren Vinderup Maskiner den første serieproducerede elektriske traktor herhjemme.
Og ikke nok med det, men her på FriGear har vi fået fingrene fat i et eksemplar, og den har den seneste tid kørt rundt på vores testområde i det smukke Sydfyn.
Farmtrac 25G har været på det amerikanske marked i omkring fem år, og for tre år siden kom den til Europa. Nu er den så til at få her i Danmark.
To udgaver
Maskinen fås i to udgaver; en version med tre mekaniske gear, og en hydrostatisk udgave, og det er sidstnævnte, vi har fat i.
Den har servostyring, 2- og 4 hjulstræk, hydrostatisk gear, og ikke mindst, så har den en bredde på bare 104 med standarddæk.
Farmtrac er en indisk producent, der har produceret maskiner i næsten 80 år. I dag er firmaet ejet af Kubota - Escorts Kubota Limited, som vi jo nok kender en smule bedre herhjemme.
Det betyder med andre ord, at det er Kubota, der er garant for kvaliteten, og maskinen har derfor gennemgået og bestået en lang række af de kvalitetstests, som Kubota sender alle deres maskiner igennem.
Nye startmanøvrer
Ved første øjekast ligner den lille blå kompakttraktor så mange andre traktorer, som man kan møde rundt om i landet. Det er først, når vi løfter kølerhjælmen, at det for alvor går op for én, at der er tale om noget andet. I stedet for en traditionel motor med cylindre og så videre, er der en stor firkantet blok.
Det er et kæmpe 350 Ah Li-ion stort 72 V-batteri, der yder 15kW, en kraft, der svarer til kræfterne på en 25 HK dieseltraktor.
Det er først, når man har sat sig i det behagelige sæde, at forskellen mellem en traditionel traktor og en elektrisk for alvor op for en. For der er en række startmanøvrer, man skal igennem, for at få gang i det elektriske monster.
Først skal man slå hovedafbryderen til, derefter skal man sikre sig at både PST'en og gearvalget er i neutral. Derefter skal håndbremsen trækkes, nøglen drejes og endelig skal tændingsknappen også slås til.
Så snurrer maskinen, og for at få sat fart i traktoren, skal man først skrue op for "gassen", hvorefter man kan vælge gear og komme ud over stepperne.
I starten kan de godt være en smule besværligt at huske rækkefølgen og alle startindstillingerne, men efter kort tid er det lige så naturligt som alt andet maskineri, man skal lære at kende for at elske det.
Farmtrac 25G HST udstøder en elektrisk lyd, der er noget mere behagelig end lyden af en dieselmotor, og når man ellers er i gang, er der intet, der adskiller ydelsen fra sammenlignelige diesel- og benzinudgaver.
Vi testede PTO'en, der leverer 540 omdrejninger i minuttet, med en 125 centimeter bred såkaldt mulcher fra producenten Sicma, som importøren har entreret med for at kunne levere et komplet redskabsprogram til den lille traktor.
Konklusion
I forhold til andre traditionelle kompakttraktorer, vi har testet, er der absolut intet, som Farmtrac 25G HST ikke gør lige så godt.
Den lovede arbejdstid på op til fire timers arbejde med PTO-redskab havde vi ingen problemer med, og selv om vi kørte det meste af en dag uden redskab, var der stadig batteri tilbage, så de op til otte timers let arbejde på en opladning, lyder også helt rigtigt.
Der er nok ingen tvivl om, at elektriske traktorer er vejen frem, og med Farmtrac 25G HST er man gevaldigt godt på vej. Over de næste par år kommer større modeller i serien, så det er bare om at springe på.