Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
ATV'er med specialudstyr klarer landmålingerne
Når Geopartner udfører landmåling, kan der nogle gange være meget langt mellem de fikspunkter, landinspektørerne arbejder ud fra. Derfor spænder de hjelmene og fræser afsted i to ATV'er og en enkelt UTV. Men der er flere fordele ved de muskuløse maskiner.
- Køretøjerne er gode, fordi de ikke er så store, og så er de nemme at bruge. De er ret kompakte og terrængående, og mange gange skal vi faktisk ud i noget terræn, fortæller Henrik Brændskov Larsen, landinspektør hos Geopartner, til Fritidsmarkedet.
- Alternativet var at anskaffe sig rigtige biler, som man skulle lave helt om. Det ville være rigtigt, rigtigt dyrt. Derfor er det her også en billig løsning, kan man sige. Samtidig er det også en løsning, hvor vi opnår det, vi gerne vil, siger han om de tre køretøjer, som har en del specialudstyr.
Løfter tunge målestokke
Det kørende nivellement har nu kørt i fem år og fungerer ved, at den ene ATV kører forrest, efterfulgt af UTV'en i midten og den anden ATV bagerst med hver deres måleudstyr.
- De to ATV'er holder stadierne (de lodrette målestokke til måling af højdeforskelle, og som bruges i forbindelse med selve nivelleringsinstrumentet, som måler terrænpunktets højde, red.), fortæller Henrik Brændskov Larsen.
- Stadierne er ret tunge, og derfor er der blevet lavet en elektrisk aktuator, der kan holde dem. Det er dem, man kan se på siden af ATV'erne, fortæller han.
Begge modeller er en Polaris Sportsman i en C-udgave og har derfor rat i stedet for styr. Derudover er de indregistrerede som traktorer.
- De må kun køre 30 kilometer i timen, men det er også mere end rigeligt, siger landinspektøren.
UTV med hul i bunden
UTV'en er udstyret med selve nivelleringsinstrumentet og er en Polaris Ranger. Instrumentet, som måler terrænpunktets højde, sidder ved siden af førersædet.
- UTV'en har også en aktuator. Det er nemlig vigtigt, at nivelleringsinstrumentet står på jorden. Der er faktisk hul i selve UTV'en for at instrumentet kan køre helt ned, fortæller Henrik Brændskov Larsen og tilføjer:
- Derudover har alle tre køretøjer lys og sikkerhedsudstyr.
Nemme at transportere
ATV'erne og UTV'en klarer opgaver i hele landet, og senest kørte de mellem Ringkøbing og Herning.
Her opmålte Geopartners team en 55 kilometer lang strækning for Vejdirektoratet.
- Det smarte er, at den ene af ATV'erne kan være i en stor kassevogn. Og så har vi en rigtig stor trailer, hvor de to andre kan være i. Så det hele står samlet. Når de ikke er større, er de nemme at transportere, slutter landinspektøren.