Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Topmodel får nye features
"Cremen af cremen".
Det er ordene, når Mads Hansen fra Honda ATV Danmark skal beskrive den nye 2024 model - Honda TRX 520FA6 Rubicon T3a.
Firmaet står for importen af den populære ATV, og med de seneste opdateringer er Hondas mest sælgende ATV i Danmark blevet endnu mere eftertragtet.
Nyt er blandt andet, at man nu kan vælge mellem automat- eller manuelt gear.
- I den nye model har man muligheden for at vælge mellem automatgear og manuelt gear. Det vil sige, at den har både en manuel gearkasse og en automat, DCT, gearkasse, fortæller Mads Hansen.
- Hvis du slår over på manuel gear, så har du både høj og lav gear, altså to bakgear og 10 gear fremadgående i alt. Og hvis de vælger automatgear, så har du så et bak- og fem fremadgående gear.
En anden nyhed er, at den gamle knap til bakgear nu er erstattet af en noget mere elegant løsning, som gør det noget nemmere at skifte mellem gearene.

Dobbeltkobling
En af de ting, der har gjort Honda ATV'erne populære i Danmark, er maskinerne koblingssystem, som er helt speciel for den japansk producerede ATV.
- Honda bruger deres DCT-system på ATV'erne. DCT står for Dual Clutch Transmission og er en dobbeltkobling transmission. Det betyder, at den kører i to gear på samme tid. Når den går i tredje gear, så er den allerede halvvejs i fjerde gear. Så den har en utrolig blød overgang til det næste gear, forklarer Mads Hansen.
Hertil kommer ifølge importøren, at Honda er den eneste ATV, som kører 100 procent på aksler. Derudover så vender motoren en kvart omgang, så krumtappen går direkte ud på akslerne, altså på de drivende dele, hvorved ydelsen fra motoren bliver sendt direkte ud i hjulene med minimalt krafttab.
Ud over de nævnte features kommer Honda TRX 520FA6 Rubicon T3a med velkendte specifikationer som 2- og 4 hjulstræk, servostyring og elektrisk differentiale.
