Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
To nye sønderjyske vandreruter indvies
Tirsdag den 19. maj indvier Tønder Kommune to nye vandreruter i samme område.
Den ene rute hedder Skovstien og er 3,5 kilometer lang, mens Ådalsstien strækker sig over 5,3 kilometer gennem varieret natur med skovområder, moser, enge og landbrugsland, oplyser Tønder Kommune i en pressemeddelelse
De to nye stier giver ifølge kommunen adgang til nogle af områdets smukkeste landskaber, hvor der undervejs er gode muligheder for store naturoplevelse og måske høre sortspætten tromme.
En særlig naturhistorie
Kommunens nye vandreruter ligger i Brede Ådal, som er et område med en særlig naturhistorie.
Tilbage i 1994 blev Brede Å genslynget, hvor åen fik sit naturlige løb tilbage. Det skabte det levende og varierede landskab, som i dag danner rammen om de nye stier.
Projektet med de to nye stier blev sat i gang af lokalområdet og er blevet til i tæt samarbejde med områdets lodsejere.
Som en del af projektet er der blandt andet etableret en ny bro over Brede Å, anlagt en boardwalk over de våde engområder og renoveret en ældre bro ved hjælp af lokale frivillige kræfter.
De nye stier styrker det eksisterende net af vandreruter mellem Løgomkloster og Bredebro og giver samtidig mulighed for kortere ture med udgangspunkt i Ellum, lyder det fra kommunen.
Guidet tur
De nye vandreruter begynder begge ved BMX-banen i Ellum, hvor også tirsdagens arrangement finder sted fra klokken 16.00 til 18.30.
Efter den officielle åbning vil naturvejleder Bo Tonnesen guide deltagerne rundt på Ådalsstien og fortælle om områdets natur og historie.
På den sidste del af turen bliver der serveret kage og kaffe, og alle er velkomne til indvielsen, oplyser Tønder Kommune.
