En flok danske motorjournalister er begejstrede for Mazda 5. To gange har bilen opnået flotte placeringer i kåringen af årets bedste bil. En andenplads som personbil og en førsteplads som varebil.
Begejstringen er let at forstå. Vi har testet varevognsudgaven og ser heller ingen grund til at uddele andet end roser. Den er flot designet, og har sikkerheden i top. Mekanikken og samlekvaliteten er god, grænsende til det lækre. Den kører sportsligt og sporsikkert, og den kraftige turbodiesel har et rigtig godt moment.
Praktisk er den også, fordi den har to skydedøre som den eneste i denne klasse af MPV-baserede vans. Læssekanten er tilmed pænt lav, og varerummet er rimeligt stort.
Disse gode egenskaber og de mange roser fra motorpressen skulle efter vores mening have givet Mazda 5 Van vind i sejlene, når det gælder solgte modeller på det danske marked. Men det er ikke sket.
Hænger i bremsen
For Mazda 5 hænger i bremsen, når man kigger på salgslisten fra De Danske Bilimportører. I årets første to måneder blev der solgt 91 eksemplarer på gule plader, og det rækker kun til en ottendeplads.
Konkurrenter som VW Touran, Seat Altea og Toyota Corolla SportsVan sælger 4-6 gange så mange biler.
Og selv en nær slægtning som Ford Focus C-Max er med et salg på 230 biler langt foran Mazda. Det samme er den aldrende franskmand Citroën Picasso og den dyrere Opel Zafira. Selv en specialitet som Honda FR-V med tre forsæder kniber sig ind foran Mazda 5.
Men det er set flere gange før, at motorpressens darling ikke nødvendigvis også bliver kundernes.
Ukendt som van
Måske skal Mazda 5 bruge mere tid på at bide sig fast i markedet. Da modellen blev introduceret i Danmark i september 2005 var det en helt ny gul-plademodel i Mazdaprogrammet. Dens forgænger, Premacy, blev nemlig ikke tilbudt som varevogn.
I hvert fald er bilens praktiske talenter ikke til at overse. Skydedørene giver langt større fleksibilitet, når varer og værktøj skal ind og ud af lastrummet. For eksempel på snævre parkeringspladser og ude på gaden, hvor bilerne suser forbi.
Men lastrummets bagpanel er ført rimeligt højt op over lastrummets gulv. Det er en detalje, man ofte ser hos de MPV-baserede varebiler, og som øger karrosseriets stivhed. Ulempen er selvfølgelig, at man ikke kan skubbe eller trække godset ind eller ud af lastrummet.
Sportslig
Hvis man kan leve med den ulempe, bliver man til gengæld forkælet bag rattet. Førersædet er godt, og der er plads til de lange ben. Der er også godt med aflæggeplads og tilpas meget udstyr, så bilen tilmed kan begå sig som en komfortabel rejsevogn.
Hertil bidrager ikke mindst de næsten sportslige køreegenskaber, som læner sig ganske tæt op ad Mazda 3 og 6 – og det er ret godt gået i betragtning af, at Mazda 5 er en MPV med et højere tyngdepunkt.





