Abonnementsartikel

Læg 10 procent til alle Hummer H3’s dimensioner og lad designet være uændret. Resultatet kommer til at ligge meget tæt op ad M998 Hum-Vee, der transporterer våben og soldater i den amerikanske hær.

Det er med andre ord designet, der får Hummer H3 til at se så stor ud. Man kan næsten tale om et synsbedrag. For med en længde på 476 cm er den kortere end en Ford Mondeo stationcar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dens bredde på 194 cm er lidt mere imponerende, men gode, gamle Toyota LandCruiser 100 måler præcis det samme og er endda 12 cm højere.

Heller ikke på vægtskålen skiller den sig ud. Toyota’en er 160 kg tungere.

H3 er altså en rigtig baby-hummer, og efter tre timers kørsel i denne særprægede bil, var det tid til en pause og en stille undren. Her har vi et køretøj, der vækker så stor opmærksomhed i gadebilledet, at den næsten er til fare for trafiksikkerheden. Samtidig er dens køreegenskaber mildt sagt ikke noget at skrive hjem om. Bagvognens stive bladfjedre giver bilen en lettere hoppende fremfærd på ujævne veje, og giver man den fem-cylindrede benzinmotor gas, lyder den ganske anstrengt.

Tilmed er der et elendigt udsyn gennem de små ruder, og firehjulstrækket gør mærkbart modstand i snævre manøvrer inden i byen.

Prisen på 477.000 kroner plus moms gør den til konkurrent med biler som BMW X5, Audi Q7 og VW Touareg. Men vi tror ikke, en sådan sammenligning er retfærdig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For selv om tiden ikke tillod en længere tur med høj hastighed, tør vi godt lufte bange anelser om, at det ikke er motorvejen, som er hummerens rette element.

Til gengæld skal den nok kunne klare sig i terrænet, men sælgeren fra ”Bilernes Hus” i Silkeborg bad os mindeligt om ikke at opsøge mudderhuller. Så vi nøjedes med at rulle bilen rundt i Silkeborgs gader og nyde bilisternes og fodgængernes løftede øjenbryn, når de så den kantede ørkenkriger i den fredelige midtjyske by.

Og det er vel netop denne opmærksomheds-skabende egenskab, der gør, at bilen overhovedet kan sælges i Danmark.

Med en skriggul eller højrød lakering og et stort firma-logo vil den være en effektiv rullende reklame for virksomheder, for hvem diskretion ikke er en dyd.

Understatement er heller ikke en æressag for General Motors, som ejer Hummer. Producenten er leveringsdygtig i endnu voldsommere gimmicks, nemlig H2 og H1, som er skåret over samme læst, men er endnu større.