Siden Toyota sidste år hentede den kraftigste diesel-drevne Avensis-motor over i Sportsvan-serien har konkurrenterne ikke kunnet følge med. Hverken i motorkraft eller i miljøvenlighed.
Rivalerne mister pusten, når de prøver at hamle op med 177 hk og 400 Nm ved 2000 motoromdrejninger. Heldigvis for dem får de ikke en sky af blå røg i hovedet, når de overhales af den japanske atlet. For med partikelfilter og katalysator giver denne motor i følge Toyota verdens reneste udstødning fra en dieselbil.
Alene af denne grund kom Toyota Sportsvan 2,2 D-4D med i det felt af varebiler, som deltog i danske journalisters kåring af årets varebil i 2006. Her placerede sig som en flot nummer to mellem vinderen Mazda 5 og Opel Zafira Flexivan på tredjepladsen. Sportsvans deltagelse i kåringen var usædvanlig, fordi modellen ikke var nogen ny, men reglerne tillader en bil at deltage, hvis blot den har fået ny drivline.
Et sandt kraftværk
Og hvilken drivline! Motoren er et sandt kraftværk i denne relativt lette bil. Faktisk ser vi kun én konkurrent, når det gælder sportslige præstationer, nemlig Seat Altea Van med VW’s 140 hestes turbodiesel. Men sammenligningen er ikke fair, da Toyota Sportsvan er en større bil med et væsentligt mere anvendeligt varerum.
I forhold til WV’s pumpedysemotor skal der dog arbejdes lidt mere for at lokke alle kræfterne ud af Toyotas dieseldrønnert. Turbotrykket og momentet lader vente på sig – med mindre man gør en lille indsats for at holde motoren oppe omkring de 2500 omdrejninger ved start og under gearskiftene. Det er nemlig omkring dette omdrejningstal, at den mellemkølede turbo er oppe på fuldt arbejdstryk og momentet er kraftigst.
Stor belønning
Belønningen for den lille indsats er stor. Når man slipper koblingen skyder bilen fremad med et ryk, de er en sportsvogn værdigt, og med en afmålt portion mellemgas går det forrygende op gennem alle seks fremadgående gear. Motoren kan godt knalde lidt hårdt under accelerationen, men i tomgang og ved jævn belastning er maskinen tyst og kultiveret.
Der findes desværre kun én Sportsvan-version med denne motor, nemlig Sol Sport-udgaven. Den har ESP, 17-tommers alufælge og et lækkert læderrat. Men prisen er også godt med: 187.759 kr. plus moms.
Det er relativt dyrt i forhold til alternativer fra Opel og VW. Til gengæld har Toyotaen en knæ-airbag til føreren og en hovedairbag til passageren, hvilket den noget billigere Opel Zafira Flexivan ikke kan tilbyde.
Den lidt dyrere VW Touran har ingen knæairbag, men har til gengæld hovedairbag til såvel fører som passager.


