Opel-folkene i Bochum var ikke længe om at tilbyde anden generation af Opel Zafira med en hidsig benzindrevet turbomotor. Det skete sammen med introduktionen af grundmodellerne, hvilket i Danmark betød september 2005.
Også første generation - Zafira A - blev tilbudt i en sports-version, men i form af en OPC-udgave, der blev lanceret et par år efter modellens debut.
Zafira A’s OPC-udgave ydede 192 hk, hvilket senere blev øget til 200 hk. Det samme yder den ene af de testede Zafira’er, der er den skrappeste version i det almindelige modelprogram.
Den anden test-Zafira drives af en 120 hestes turbodiesel.
Harmonisk bil
Udgaven med de 200 benzinheste flytter dig og værktøjskassen fra 0 til 100 km/t på 9 sekunder. Det er en smule langsommere end første generations OPC-udgave, der klarede sprintet på 8,2 sekunder med en 192-hestes motor.
Den lidt langsommere acceleration må bl.a. tilskrives lidt smallere dæk og en lidt mere geskæftig antispind-kontrol. Men det kan ikke ødelægge oplevelsen af en meget harmonisk bil, der trods de mange kræfter har entydige køreegenskaber. Styringen er præcis, undervognen er fast uden at være for hård, og retningsstabiliteten er i klassens bedste ende.
Disse egenskaber har i øvrigt kendetegnet Zafira siden første generation, der blev introduceret i foråret 1999.
Satte standarden
Modellen var verdens første syv-sædede familiebil til en overkommelig pris, og dens konstruktion og geniale indretning kom til at sætte standarden i en ny MPV-klasse. Snart sloges konkurrenterne om, hvem der kunne overhale Zafira indenom på teknik, komfort og pris. Resultatet blev en hel række af konkurrerende MPV’er, der dukkede op i Danmark som både personbiler og varebiler. Dermed kan vi takke Opel for personvognskomfortens indtog i varebil-klassen.
Fejl rettet
Zafira-modellen er kendt for høj gensalgsværdi og rimelige reservedelspriser. Men første generation var desværre også berygtet for svage tandremme, dårlig rustbeskyttelse og tvivlsom kollisions-sikkerhed.
Disse ting er der blevet rettet op på i anden generation. Zafira B’s tandrem holder nu i 10 år eller 150.000 km. Rustbeskyttelsen er forbedret med bl.a. plast-inderskærme for og bag. Og bilen har fået det maksimale antal stjerner, nemlig 5, i EuroNcaps crashtest.
Kultiveret motor
Zafira er teknisk set en Opel Astra Wagon med længere akselafstand og højere karrosseri. Zafiraens højere tyngdepunkt er der kompenseret for med en lille forøgelse af sporvidden.
De to biler produceres på samme fabrik i Bochum, Tyskland, og det er Astras motorer, der driver den populære MPV. Det gælder f.eks. den turboladede 1,9-liters diesel-motor, som vi også fik lejlighed til at prøve. Den fås i tre effektudgaver, og vi valgte den midterste med 120 hk. Det er en fleksibel maskine, der allerede fra 2000 omdrejninger udvikler et moment på 280 Nm. Motoren er udviklet i samarbejde med Fiat, der er kendt for sine meget fine og momentstærke dieselmotorer.
Vi blev da heller ikke skuffet over denne motor, der har et fint kraftoverskud og hører til i den gode ende, når det gælder både gangkultur og støjniveau.



