Abonnementsartikel

Økologisk færdigmad har været et kontroversielt emne, men en ny undersøgelse viser, at forbrugerne er klar til økomad, der letter dagligdagen. Det skriver Økologisk Landsforening på sin hjemmeside. Det er et europæisk forskningsprojekt, som Handelshøjskolen i Århus har deltaget i, der har kortlagt forbrugernes holdninger til forarbejdning af økologiske fødevarer.

Det har i årevis været et varmt emne i økologibranchen, hvor meget økologiske fødevarer kan forarbejdes, uden at det går ud over forestillingen om økologisk renhed. Mens markedet for forarbejdede traditionelle fødevarer er i hastig vækst, har udviklingen af økologisk færdigmad stået i stampe. Støttet ikke mindst af formodningen om, at forbrugerne ikke er vilde med koblingen fabrik og økologi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det har ifølge forskningsprojektet ikke noget på sig. Det viser sig derimod, at der er et potentiale for forarbejdning af økologiske varer. Især hos de 75-80 procent af forbrugerne, der køber økologisk en gang imellem. De ser ingen modsætning mellem forarbejdning og økologi.

I stedet efterspørger de i stigende grad produkter, der kan lette deres dagligdag. - Udbuddet af forarbejdede økologiske varer er stadig meget begrænset. Det kan der være flere årsager til.

Herunder at producenterne tror, at forbrugerne er mere skeptiske, end de er, siger John Thøgersen fra Handelshøjskolens Center for forskning i kunderelationer i fødevaresektoren.