I de kommende år bliver Danmark digitaliseret på kryds og tværs. Fiberteknologien er på kraftig fremmarch i de danske hjem, fordi det betyder optimal adgang til digital telefon, internet og tv.
Teknikentreprenørfirmaet Glenco er gået i samarbejde med DONG Energy om at tilbyde sjællænderne den ny teknologi.
I fagsproget går den ny teknologi under betegnelse FTTH, som står for Fiber To The Home. DONG Energy og Glenco har indgået et samarbejde, hvor DONG står for opsætning af de udvendige og indvendige fiberbokse hos kunden, hvorfra Glenco overtager installationen med selve fiberarbejdet.
En personlig forbindelse
- Ved tilslutning til DONG fibernet får kunden to valgmuligheder for udførelse af gravearbejdet. Enten graver DONGs graveentreprenør eller også graver kunden selv fra skel og frem til facade væggen, fortæller fibertekniker Claus Tolstrup, som netop er ved at tilslutte 273 kunder i Bistrup nær Birkerød.
- Via røret blæser vi så fibrene frem til kundens fiberboks fra teknikhuset, som er centralt placeret i området, og dermed har kunden en distributionskanal, som består af en 2-leder fiberpar. Kunden har så en helt unik fiberforbindelse, som på trods af en tykkelse på blot 9 my kan transportere ufatteligt mange informationer, forklarer Claus Tolstrup, og tilføjer:
- Kunden kan vælge, om han kun vil udnytte en af mulighederne som for eksempel internet eller om han også vil have digitalt tv, IP-telefon og Video on Demand via nettet. Samtidig tilbyder teknologien den til dato største sikkerhed med hensyn til hacking og den slags.
Fælles kommandocentral
I et område på op til 1,5 km2 og med 2.000-3.000 kunder samles fibrene i et teknikhus - en såkaldt node – på et centralt sted i området, og herfra fordeles signalerne så individuelt til hver kunde.
Fordelene ved den ny teknologi er blandt andet bedre billedkvalitet på tv og lynhurtige internetforbindelser.
Teknikentreprenørfirmaet Glenco A/S, med hovedsæde i Hvidovre og 12 afdelinger landet over, leverer og servicerer alle former for tekniske installationer, for eksempel el, Fiber & Netværk, VVS, sprinkler, ventilation, køling, automation og tele/data der bruges til og af mennesker.
Desuden leverer Glenco Total teknisk service 24 timer i døgnet året rundt. Det har firmaet gjort i næsten 40 år, og virksomheden har i dag flere end 8.000 servicekunder.
Glenco A/S tilbyder også rådgivning om for eksempel energibesparende tiltag og optimale løsninger vedrørende dagligt vedligehold.

