”There’s no replacement for displacement”, siger amerikanerne, mens europæerne tvangsfodrer deres motorer med kompressorer og turboladere som aldrig før.
Land Rover spænder en kompressor for krumtappen i deres Range Rover Sport-udgave, og Porsche booster deres hidsige Cayenne med to turboer. Resultaterne er imponerende accelerationstider.
Men det samme klarer den amerikanske Jeep Grand Cherokee SRT8 – uden brug af kunstigt åndedræt. Til gengæld bruger den bl.a. stort kubik-indhold. 6,1 liter i den testede version, hvilket er 1,6 og 1,7 liter mere end de nævnte konkurrenter.
Motoren hedder HEMI 370, og det kalder på en historie.
Gammelt princip
Navnet HEMI kommer af ”hemispherical”. Det kan oversættes til ”hemisfærisk” eller ”halvkugleformet” og beskriver udformningen af forbrændingskammeret.
Den første HEMI-motor skulle være fremstillet på den belgiske bilfabrik Pipe så tidligt som i 1905. Men konstruktionen var dyr, og derfor har teknikken hovedsageligt været brugt i luksusbiler og sportsvogne op gennem tiden. For eksempel hos bilmærker som Chrysler, Dodge, Jeep, DeSoto, Jaguar, Mitsubishi, Porsche, BMW, Toyota, Peugeot og Pontiac.
Ideen bag HEMI er at gøre overfladen i forbrændingskammeret så lille som mulig i forhold til rumfanget. Det betyder, at varmetabet kan holdes på et minimum, for jo mindre varme, der går tabt, des større tryk kan der skabes. Desuden vil det relativt lille rumfang mindske mængden af uforbrændte gasser.
Den kuplede form er også mere fordelagtig end f.eks. kileformen, som blev brugt engang, fordi hullerne til ventilerne kan gøres større, hvilket effektiviserer luftstrømmen gennem kammeret.
En legende
HEMI er et legendarisk navn inden for motortuning og er i dag et synonym for voluminøse og kraftfulde benzinmotorer – især fra Chrysler, som sidder tungt og godt på navnet i sin markedsføring.
Chrysler konstruerede sin første HEMI-motor til krigsflyet ”Jug” under anden verdenskrig. Det ledte til mærkets første HEMI-bilmotor i 1951, og brølene fra de store maskiner kunne herefter høres op gennem de følgende årtier på landeveje, motorbaner og dragracingstriber.
HEMI-navnet fik legende-status i 1964 ved at sætte sig på første-, anden- og tredjepladsen i det amerikanske Nascar-motorløb Daytona 500.
Motorerne i vinderbilerne var big-block-V8’ere på 426 cubic inches, hvilket svarer til syv liters slagvolumen. De senere gadeversioner havde en effekt på 425 hk.
Det er nu 42 år siden, men man kan faktisk stadig få en HEMI 426’er. Det er en populær maskine til dragracere og andre konkurrencebiler.
Lang pause
I begyndelsen af 1960’erne stoppede Chrysler HEMI-tuning. Der skulle gå over 40 år, inden man i 1996 besluttede at revitalisere navnet, og i 2003 kom mærket omsider på gaden med en ny HEMI-version. I dag har de kraftigste HEMI-versioner betegnelsen SRT (Street/Racing Technology), som er en speciel Chrysler-division, der også bygger biler til Jeep og Dodge.
Rygende hurtig
Motoren i testbilen er på 370 cubic inches, hvilket i det metriske system betyder 6,1 liter. Den sender 432 hestekræfter ud gennem alle hjul via et avanceret elektronisk styret firehjulstræk. Accelerationen til 100 km/t sker angiveligt på under 5 sekunder, og topfarten er angivet til 245 km/t.
Efter nogle dage i sædet må vi indrømme, at konceptet virker. Et slagvolumen som en mellemstor gulvspand og firehjulstræk giver et spark, der bringer mindelser om et take-off. Og det sker til toner, som kun en amerikansk V8’er kan give fra sig: En brølende, gurglende skønsang.
Vil du have noget i klassen, der med sikkerhed kan bide skeer med denne tingest, må du op i en Mercedes ML 63 AMG. Men et kig i specifikationerne viser, at folkene i Stuttgart og Tuscaloosa har også haft boremaskinen fremme: 6,2 liter.
