Abonnementsartikel

En moderne og stilig pickup kan efter afgiftsreformen blive et interessant alternativ til SsangYong Kyron Van.

Med sine skruefjedre på bagakslen kører Kyron ganske vist mere komfortabelt end en pickup, men det kan blive en dyrt betalt komfort, når den lige som alle andre firehjulstrækkere får et hak opad i prisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det gør pickup’erne ikke. De går helt fri af reformen, mens firehjulstrækkerne får forhøjet afgiften fra 30 til måske 50 procent.

Et sådant prishop vil pludselig gøre en pickup som den stilige Mitsubishi L200 til en konkurrent. Drivlinen i L200 minder nemlig svært meget om Kyrons. De er begge bygget på chassisrammer og kan begge køre med baghjulstræk eller firehjulstræk på asfalten. De har også begge reduktionsgear. Kyron dog kun i den 13.000 kr. dyrere Freedom-version og kun i form af ”Hill Descent Control”, som via ABS’en hindrer hjulene i at blokere under stejle nedkørsler.

Begge biler har også momentstærke dieselmotorer og lav ratudveksing. L200’s primitive bladfjedre er dog et stort minus for komforten, for hvis ladet er tomt, hopper og danser bagvognen hen over alle ujævnheder.

Stort prisgab

Ved redaktionens slutning kunne vi kun gisne om, hvor meget dyrere SsangYong Kyron bliver. Men som det ser ud nu, koster den billigste Kyron med firehjulstræk og uden ESP 192.000 kr. plus moms.

En Mitsubishi L200 koster mindst 176.000 kr. plus moms. Hvis regeringen den 15. juni vedtager en reform, der øger afgiften på biler som Kyron med f.eks. 20 procent, vil det gøre Kyron over 50.000 kr. dyrere end en Mitsubishi L200.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To biltyper

Vi indrømmer, at sammenligningen med en pickup i øvrigt er hårdtrukken. Der er tale om to forskellige biltyper, men designet på den nye L200 er så stiligt, at den godt kan begå sig som livsstilsbil lige som Kyron.

Man skal dog ikke lade sig narre af Kyrons smarte SUV-design. Ved første øjekast ligner den en nær slægtning til f.eks. Honda CR-V og Toyota RAV4, men den er ikke lige så dynamisk og sportslig i sine køreegenskaber på asfalten. Den er tungere at manøvrere rundt med i byen, og bagakslen er trods skruefjedrene til den livlige side.

Solid SUV

Men hvad den mangler i køreegenskaber på landevej, har den i terrænet. Det er sjældent at se en bil i den kompakte del af SUV-klassen, der samtidig kan forcere markveje og andet knoldet underlag både langsomt og relativt behageligt. Dens affjedring, gearing og lange speedervandring er fint afstemt til offroadkørsel.

Styretøjets udveksling er også velegnet med 3,6 ratomdrejninger mellem yderpunkterne.

Dertil kommer, at Kyron er en stor og rummelig bil for sin klasse. Den er kun en smule mindre end storebror Rexton II. Det mærker man tydeligt i kabinen, som også er tilgodeset med store, komfortable sæder og et voluminøst varerum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dens nærmeste rival må være Hyundai Terracan, men den fås ikke længere i Danmark. En anden nær rival er Suzuki Grand Vitara, der har ægte reduktionsgear og en undervogn med mere personvognsagtige køreegenskaber.