Freelander er det civiliserede medlem af Land Rover-familien. Så lad være med at tage svigermor med ud i pløjemarken – det kunne godt ende galt.
Men udfordrer du skæbnen, så er du på den anden side bedre stillet i Freelander end i de modeller, man bedst kan sammenligne den med. For bilen kan ikke være en Land Rover, hvis den er lige så ueffen som en Honda CR-V, der opad en grusvej kan finde på at spinde over forhjulene, inden baghjulene opdager, hvad der foregår.
Når dette er sagt, har man som regel også indrømmet, at sådanne terræn-talenter er høstet på bekostning af komfort og dynamik på asfalten.
Udstyret koster
Men i tilfældet Freelander gør man skarn uret. For bilen er belæsset med elektroniske faciliteter, der griber ind eller kan kobles til, når forholdene kræver det. Ellers forholder de sig passive.
Det betyder, at Freelander på asfalten opfører sig meget lig sportslige og velkørende konkurrenter som Honda CR-V og Toyota RAV4.
Men elektronikken koster selvfølgelig nogle penge – og derfor er Freelander dyrere. Men pengene vurderes som godt givet ud, hvis man er ude efter det bedste fra to verdener: Komforten fra personvognen samt siddehøjden og fremkommeligheden i en firehjulstrækker.
Følsomt 4x4
I Freelander kan man nemlig indstille firehjulstrækkets følsomhed. Det såkaldte ”Terrain Response System” tilbyder fire muligheder via en drejeknap i instrumentbordet:
1. Almindelig kørsel.
2. Glat underlag.
3. Mudder og hjulspor
4. Sand.
Og skulle det blive nødvendigt at køre ned ad en stejl, fedtet skrænt, så sørger Hill Descent Control for at kontrollere bilens hastighed og undgå blokering af bremserne.
Mest alsidige
Dermed er Freelander den mest alsidige model i den kompakte SUV-klasse. Det må vi tage hatten af for – ikke mindst fordi bilen også er en fornøjelse af håndtere i bytrafikken samt på lande- og motorvej.
Gearskiftet er letgående og præcist. Motorkraften er overbevisende, og støjdæmpningen er fornem. Det samme er afbalanceringen af motoren, der uanset omdrejningstal ikke sender ubehagelige vibrationer ind i hverken rat eller gearknop.
I kabinen er der valgt gode materialer, og den efterlader et indtryk af høj samlekvalitet.
Og når det kommer til bilens udstråling, er der er ingen tvivl om, at selv svigermor vil kunne se det stænk af britisk overklasse, der hviler over Freelander, som plejer sine familierelationer med ”svævende” tag, Range Rover-gæller og skarpskårent karrosseri.
Land Rover Freelander 2 Van
Højeste drejningsmoment: 400 Nm/2000 o/m
Topfart: 181 km/t
0-100 km/t: 11,7 sek.
Dieselforbrug: 13,3 km/l
Egenvægt: 1.770 kg
Lasteevne: 735 kg
Maks. trailervægt: 2.000 kg
Garanti: 3 år eller 100.000 kmTil sammenligning:Motor4x4-udstyrPriser fra (ekskl. moms)Land Rover Freelander 2 Van4-cylindret turbodiesel, 2,2 liter, 160 hkPermanent 4x4 med 4 indstillinger og Hill Descent Control289.022 kr.Toyota RAV 4 Van4-cylindret turbodiesel, 2,2 liter, 136 hkPermanent 4x4276.389 kr.Honda CR-V Van4-cylindret turbodiesel, 2,2 liter, 140 hkPermanent 4x4276.580 kr.

