Abonnementsartikel

Set nedefra under autoliften ser den ikke anderledes ud end Jeep Compass, Jeep Patriot, Citroën C-Crosser og Peugeot 4007.

Under motorhjelmen kunne man lige så godt kigge på en VW Passat. Og selv når det gælder design er Mitsubishi Outlander så godt som identisk med sine to franske aflæggere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At Mitsubishis første SUV har spredt sit DNA-materiale ud over store dele af bilverdenen er vel et udtryk for succes. Bilmærket gjorde i hvert fald noget rigtigt helt tilbage i 2001, hvor første generation af modellen blev introduceret, hvilket skete under navnet Airtrek.

Ideen var at tilbyde en bil med større frihøjde og firehjulstræk, men alligevel med sportslige køreegenskaber og cirka samme størrelse og driftsøkonomi som en almindelig personbil. Alligevel var det først efter et facelift og navneskifte til Outlander i 2003, at modellen kom til Danmark, og indtil da var modellen kun kendt under Mitsubishimærket.

Anden og nuværende generation blev introduceret i Japan i oktober 2005. I mellemtiden var bilmærker begyndt at tørste efter at komme med på den lukrative SUV-bølge. Derfor var der indledt et samarbejde til flere sider. Platformen blev således udviklet i samarbejde med DaimlerChrysler (GS-platformen), og PSA-koncernen tilmeldte sig ude fra sidelinjen, da de endnu ikke havde en SUV i deres modelprogram.

Relativt billig

Vi har testet den billigste Outlander-version med en mellemkølet to-liters turbodieselmotor fra VW-koncernen. Den koster 220.000 kroner og placerer sig dermed i priskonkurrence med f.eks. Nissan Qashqai med forhjulstræk og Suzuki Grand Vitara.

Den er billigere end f.eks. Toyota RAV 4, Honda CR-V og Jeep Compass. Faktisk en del billigere, men kun i relation til konkurrenterne, for disse typer biler er blevet en del dyrere efter afgiftsomlægningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Citroën har taget konsekvensen ved ikke at hjemtage C-Crosser, så den eneste Outlander-klon på dansk jord bliver Peugeot 4007, som vi ser i oktober.

Det overordnede indtryk af Outlander er positivt. Motoren er smidig og gearskiftet er godt. Køreegenskaber og kvalitet ligger i den gode ende i forhold til prisen.

Et par huller i osten skal vi også nævne: Motoren gør noget væsen af sig - især under hård acceleration, og den passive sikkerhed er ikke i top. Det blev kun til fire ud af fem mulige EuroNcap-stjerner.

Den aktive sikkerhed har dog fået et væsentligt løft med antiudskridning ESP. Forgængeren havde et viskose-centerdifferentiale, der ikke var elektronisk styret og derfor ikke kunne udbygges med ESP.

Blød 4x4

Bedømt som firehjulstrækker er Outlander ikke nogen hård nyser. Den har ikke reduktionsgear eller tværgående spærredifferentialer. Men 4x4-systemet er let at betjene med en stor drejeknap i midterkonsollen. Her vælger man mellem brændstofbesparende forhjulstræk og et elektronisk styret firehjulstræk, der kan køres med overalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at opnå større fremkommelighed kan man låse akslerne sammen via centerdifferentialet.

Gode detaljer

I kabinen glæder vi os over, at handskerummet kan låses, og at sædet kan indstilles i højden. Til gengæld skal man være opmærksom på, at rattet kun kan justeres i højden - ikke i længden – og at ryglænets hældning ikke kan indstilles trinløst.

Ellers mangler der ikke komfortdetaljer i den relativt veludstyrede kabine.

Bagerst finder vi også en række plusser ved bilen. Ikke blot er der store forhold – 1,7 kubikmeter – men pladsen er også godt udnyttet med afskærmede rum under gulvet og en todelt bagklap, der gør det let at læsse og losse bilen.