Abonnementsartikel

Finish-arbejdet med græsplænen ved hjælp af en græstrimmer med to-taktsmotor har det med at rive i næsen. Hvis man skal kunne holde ud at arbejde med trimmeren, skal den tæt ind til kroppen - og så kommer der nemt sur udstødningsgas i næsen og godt med decibel i ørene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Begge dele prøver Husqvarna nu at løse med sin nye serie af batteridrevne græstrimmere. Den mindste har fået modelbetegnelsen 136 LiC og er den tyndeste af de nye batteritrimmere. Den er i høj grad velegnet til brug i den større, private have, mens seriens nye, store 536Li R er målrettet professionelt brug.  

- En trimmer holdes tæt til kroppen. Det er et faktum, der altid har ført til et noget forurenet arbejdsmiljø indtil nu. Men med batteritrimmeren 136 LiC kan man ikke blot ånde frit, man får også en mere effektiv og ergonomisk bekvem trimning, lover Jakob B. Hansen, der er direktør for Husqvarna Danmark.

 Husqvarna har arbejdet meget med vægtfordelingen i udviklingen af den nye batteriserie. Det, at den tunge benzintank er væk betyder, at ingeniørerne har kunnet forbedre balancen og kombinere med flere ergonomiske egenskaber i redskabet.

Betydeligt lavere støjniveau

- Batteritrimmeren er bygget, så den føles som en naturlig forlængelse af armen. Akslen er let bøjet, så man står i en normal opretstående stilling og vægten på kun 4,3 kg med batteri gør hver bevægelse mere glidende, siger Jakob B. Hansen.

Batteriet er på 36 volt og har en kapacitet på tre amperetimer. Det rækker til omkring 35 minutter, hvor børste-elmotoren arbejder normalt. Totalt er støjniveauet på 93 dB, hvor en tilsvarende to-takts trimmer støjer med 114 dB. Og da en forøgelse på tre dB svarer til en teknisk fordobling af lydtrykket, er forskellen betydelig.