Hvert år aflives 12.000 fysisk raske hunde, og en stor del af aflivningerne kunne være undgået, hvis ejerne havde sat sig bedre ind i, hvad det kræver at have en hund.
I maj søsatte Fødevarestyrelsen den første del af kampagnen "Klar til hund?". Og i dag, mandag den 11. august, bliver anden del af kampagnen rullet i gang med busreklamer, annoncer i aviser, postkort på cafeer med mere.
- Første del har været en stor succes - flere end 100.000 borgere har været inde på kampagnesiden, og cirka 10.000 følger kampagnen på Facebook, hvor der debatteres livligt. Men kampagnens budskab skal ud til endnu flere, fortæller fødevareminister Dan Jørgensen og tilføjer:
- Det er ikke i orden, at der hvert år bliver aflivet 12.000 fysisk raske hunde. Derfor håber jeg, at vi med kampagnen kan få folk til at tænke sig grundigt om, inden de påtager sig ansvaret som hundeejer, så vi undgår impulskøb.
På kampagnens hjemmeside og Facebook-side kan kommende hundeejere få gode råd til, hvilke overvejelser, de bør gøre sig, før de køber hund, og på www.klartilhund.dk kan man også deltage i en konkurrence.
Præmierne i konkurrencen er et gratis sundhedstjek med vaccination af hunden, en adfærdskonsultation, og fire gavekort á 300 kroner til Maxi Zoo.
Kampagnen laves i et partnerskab mellem Fødevarestyrelsen, Dyrenes Beskyttelse, Dansk Kennel Klub og Den Danske Dyrlægeforening.
På facebook.dk/klartilhund kan alle interesserede dele deres hundeerfaringer og få professionelles svar på spørgsmål om hundekøb, hundehold og hundeadfærd.
På hjemmesiden klartilhund.dk kan man teste, om man er klar til hund.