Abonnementsartikel

Livets store stunder skal markeres - sådan er det jo - hvad enten det drejer sig om glæde eller sorg. Det kan markeres på mange måder, og er man glad for heste, så vil det være oplagt at tage både den første og den sidste rejse med hest.

Det oplever Annemarie og René Larsen jævnligt, idet ægteparret driver firmaet Hestekørsel.dk fra hjemadressen lidt uden for Ringsted, og i år går turen til Roskilde Dyrskue som udstillere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De har begge arbejde ved siden af: Hun som selvstændig zoneterapeut og akupunktør og han som omsorgsmedarbejder.

På deres bedrift ved den lille by Ortved står fire velvoksne schleswigske heste parat til at trække forskellige køretøjer til konfirmationen, studentergildet, brylluppet eller - når den tid kommer - til den sidste rejse.

Firspand spændes for

Blandt de mange vogne finder man blandt andet en skinnende hvid landauer med plads til fire personer, hvor et firspand kan spændes for, når det skal være rigtig fint. De to kalecher kan slås ned, så man rigtig kan se hovedpersonerne.

- Men som regel klarer kunderne sig med et to-spand, for det er ikke helt billigt at have fire heste foran landaueren, siger Annemarie Larsen og peger på den sorte viktoriavogn.

- Den der er rigtig populær blandt sølvbryllupsparrene. Mange forældre vælger også viktoriavognen til konfirmanden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når hele storfamilien skal på tur, er 12-personersvognen et oplagt valg, mens vognen til 25 personer typisk bliver brugt til studenterkørsel

- Den bruges også ved juletid, når familierne skal i skoven for at hente juletræer, forklarer René Larsen.

Til de lidt mindre selskaber er der en træningsvogn, som kan tage seks personer. Den bruges tit ved konfirmationer, hvor der kræves plads til familie eller venner. Ellers bruges den til træning af hestene.

Endelig er der til den sidste rejse en statelig rustvogn, der er hentet i Sverige.

- Når heste har været en del af livet og haft stor betydning for dig eller dine kære, kan man gøre den sidste tur helt speciel med en hestetrukket rustvogn, som ægteparret Larsen udtrykker det på deres hjemmeside.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hestetrukne redskaber

Hjemme på gården dyrker ægteparret 10 hektar med korn og græs til hestefoder, og på halvdelen af arealet foregår alt arbejde med hestetrukne redskaber.

- Vi pløjer, harver og sår med hestene, men vi har ingen høstmaskine, så det får vi hjælp til, siger René Larsen og indrømmer, at han er lidt af en bonderøv.

- Jeg kan godt lide idéen med at have hele forløbet fra jord til bord her på vores egen bedrift, tilføjer han og fortæller, at han oprindelig er uddannet som landmand, men nu arbejder som omsorgsmedarbejder på et bosted med lange vagter.

- Men flere sammenhængende fridage giver tid til at passe bedriften, og markarbejdet med hestene giver ro i hovedet i en stresset hverdag, siger han.

Egentlig ville Annemarie og René Larsen have haft svenske skovheste, men det blev altså schleswigeren i stedet for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Schleswigeren har cirka 20 centimeter længere ben, så den har et bedre moment, når der skal sættes i gang med et tungt læs. Det store moment gør også, at tungt arbejde ikke slider så hårdt på hesten, forklarer Annemarie Larsen og tilføjer:

- Schleswigeren er en god kørehest, og dens rolige gemyt er en fordel, når den skal arbejde blandt mange mennesker, som for eksempel når den er omgivet af børn ved juletid, hvor den er julemandens hest.

René Larsen er meget interesseret i at udvikle skovforretningen, hvor hestene er velegnede til arbejde på miljøfølsomme områder eller i skove, hvor skovejerne ikke vil have tunge skovmaskiner ind.

Der er ikke så mange i Danmark, der tilbyder denne service, mens det i Sverige er ret almindeligt.

- Jeg mener, at der findes flere end 100 skoventreprenører med heste, så jeg håber, at idéen breder sig til Danmark, forklarer René Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hans egen skovvogn kan køre med op til tre ton tømmer. Selve læsningen foregår med en hydraulisk drevet kran, hvor en forbrændingsmotor driver oliemotoren.

- Vi ville gerne kunne leve af at køre med hestene, men det er ikke så let, så vi må fortsætte med at arbejde. Men nu vil vi for første gang prøve at udstille Hestekørsel.dk på Roskilde Dyrskue og se, hvad det kan føre til, lyder det forhåbningsfuldt fra Annemarie og René Larsen, hvis hestehold består af to hopper og to vallakker.