Abonnementsartikel

I forbindelse med nedlægning af fjernvarme for HOFOR har entreprenørkoncernen NCC valgt at investere i tre LG500 pladevibratorer fra Atlas Copco.

Ifølge den danske maskinforhandler Erenfred Pedersen skal maskinerne anvendes til at komprimere det øverste lag efter, at fjernvarmen er lagt i jorden. Til dette arbejde har NCC en kvalitetsstandard, som LG500 er testet ud fra, og produktionschef Flemming Petersen, NCC Construction Danmark A/S, finder resultaterne meget tilfredsstillinde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Da vi først testede LG500, følte vi ikke, at den slog nok, da vi ikke kunne mærke den på samme måde i hverken hænder eller arme samtidig med, at lydniveauet var meget lavt. Men da vi efterfølgende kiggede på testresultaterne, måtte vi konstatere, at den præsterede tilfredsstillende, siger

Flemming Petersen.

Netop ergonomi og arbejdsmiljø er blandt fokusområderne hos Atlas Copco, hvilket betyder, at hånd- og armvibrationerne måles til blot 2,1 m/s².

Kombineret med kun 91 dB ved førerens øre i drift kan man roligt betegne LG500 som en pladevibrator, der formår at levere en kraftfuld ydeevne sammen med komfortable arbejdsforhold.

Driftsøkonomisk og fleksibel

Atlas Copco LG500 er med hydraulisk frem/bak kontrolsystem og opererer med en hastighed på op til 24 meter pr. minut.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den er udstyret med en encylindret Hatz Supra 1D81Z dieselmotor, der fås med både el- og manuel start. Motoren er let at servicere og har et lavt brændstofforbrug og emission, hvilket giver en god driftsøkonomi.

NCC's valg af LG500 skete også på baggrund af dens fleksibilitet, hvor bundpladen kan udvides ved hjælp af to ekstra bundplader på hver 150 millimeter, således at der opnås en pladebredde på 850 millimeter i stedet for 550 millimeter, som er standard.

LG500 arbejder desuden med en nominel amplitude på 2,1 millimeter, en centrifugalkraft på 60 kN og frekvens på 60 Hz.

Med en driftsvægt på 510 kilo er LG500 monteret med et standardløfteøje for kranløft, hvilket er strategisk placeret for at holde maskinen i fuld balance under løft. Den robuste beskyttelsesramme og det slagfaste ståldække beskytter motoren og transmissionssystemet, mens de monterede stropper sikrer samlingerne mellem bundpladen og motorpladen.

jf