Abonnementsartikel

Der er som regel altid plads til forbedring - og det er netop det, Iseki har gjort med den nye TG-serie blandt andet for at imødekomme ønsker fra den danske importør, HCP Danmark.

Iseki har også benyttet lejligheden til at udvide serien, så den nu dækker spændet fra 36-66 hestekræfter, og fabrikken har valgt at holde fast i modeller med både Power-Shift og hydrostatisk transmission, idet kunderne efterspørger begge varianter. Som noget helt nyt får kunderne også mulighed for at vælge modeller med en dobbelt kobling, der i princippet giver samme køreegenskaber som en trinløs gear-transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gode arbejdsbetingelser

Kravet til førerkomfort stiger løbende, og Isekei har derfor hævet kabinekomforten, betjeningen og udsynet til et maksimalt niveau.

Alle de vigtigste betjeningsknapper og indstillinger er samlet på højre side af chaufføren og er integreret i afdækningen over skærmkassen. Samtidigt er håndtag og pedaler forbedret, hvor det har været muligt. Aircondition er også blevet standard og har fået cirka 10 procents højere kapacitet.

På komfortsiden har kabinen fået flere muligheder for at opbevare manualer og madpakker, ligesom der er holdere til både flasker, termokande og kaffekop.

Store håndgreb ved dørene og brede døre gør det hurtigt, sikkert og bekvemt at komme ud og ind af den nye kabine, der er både højere og bredere end tidligere.

Udsynet fra kabinen er også forbedret, så der er endnu bedre udsyn opad, hvilket er en stor fordel, når der for eksempel arbejdes med frontlæsser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hydraulik til det hele

En anden forbedring ligger i olieforsyningen til hydraulikudtag og transmission. Her præsterer de forskellige modeller mellem 55 og 74 liter pr. minut via endnu større oliemotorer end hidtil.

Den store pumpe er primært et resultat af moderne redskabers stigende behov for olieforsyning, men den forøgede kapacitet betyder også, at oliens temperatur holdes nede i et område, hvor den ikke slides så hurtigt. Den udvikling forstærkes yderligere af en større oliekøler med op til 18 procents større kapacitet.

Standardudrustningen omfatter to hydraulikudtag plus et ekstra udtag forberedt for joystick-betjening af redskaber. Liften løfter mellem 970 og 1.400 kg alt efter model, mens alle modeller som standard er udrustet med PTO bagpå og under traktorerne.

Optimal forbrænding

TG-modellerne med under 50 hestekræfter er udrustet med Isekis egne motorer, mens de to store modeller på henholdsvis 61 og 66 hestekræfter kører med Shibaura-motorer med Common-Rail-indsprøjtning, turbolader og intercooler under motorhjelmen.

Miljønormerne overholdes først og fremmest via en optimal forbrænding i motoren, men Iseki anvender EGR og DOC, inden udstødningsgasserne slippes fri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

EGR står for Exhaust Gas Recirculation og DOC er forkortelsen for Diesel Oxidations Catalysator. Den nye teknologi betyder også, at der forekommer langt færre skadelige udstødningsgasser ved start end tidligere, hvilket dagligt vil glæde alle i nærområdet.

- Samlet set er vi rigtigt glade for den nye TG-serie, fortæller Martin Hansen, HCP Danmark, der importerer Iseki i Danmark.

- De nye modeller er opdateret på de områder, vi gerne vil have til vores nordiske marked, som stiller store krav til kabiner og transmissioner. Dels fordi vores klimatiske forhold skifter så meget, dels fordi vores forventninger til komfort er blandt de højeste i hele verden, siger Martin Hansen.