Økologisk Høstmarked afholdes over hele landet i weekenden 5.-6. september, hvor alt fra små familiedrevne landbrug til store godser slår stalddørene op for publikum.
Økologisk Høstmarked er ikke kun for de voksne. Børnene får en dag fyldt med sjove og lærerige oplevelser på De Økologiske Høstmarkeder. For hvem vil ikke gerne mærke hestens bløde mule, trække økologiske gulerødder op af jorden, plukke æbler eller følge landmanden på markvandring? Her er det tilladt at se, røre, lugte og smage på økologien og hilse på landmændene
Med markdrift, kødkvæg, mælkeproduktion, frugt og grønt, får, geder og mange andre dyr er Høstmarkedet et vindue til Danmarks økologiske spisekammer.
Økologisk Høstmarked 2015 gennemføres af Økologisk Landsforening i samarbejde med værterne.
Økologi fortsætter fremgangen
Salget af økologiske fødevarer steg sidste år med seks procent. Det viser den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik, som har opgjort det økologiske salg i supermarkeder og varehuse til at være på 6,2 milliarder kroner i 2014. Ifølge statistikken har økologiske fødevarer nu en markedsandel på 7,6 procent af det samlede salg af fødevarer i supermarkeder og varehuse.
Det er især salget af kød - især svinekød - samt frugt og grøntsager som er steget. Salget af svinekød er i 2014 opgjort til 82 millioner kroner - en stigning på over 35 procent i forhold til året før. Det skal endda ses i lyset af, at salget af økologisk svinekød året før steg med over 18 procent.
Da fødevarepriserne generelt faldt i 2014 er den relative vækst endda lidt højere, end tallene viser. Tager man hensyn til det generelle prisfald, er salget af frugt således steget med 21 procent - mod den faktuelle stigning på 19 procent.
Nedtur for mælk og æg
Mælkeprodukter og æg udgør stadig en meget stor del af det økologiske salg. Gruppen står for en samlet omsætning på 2,142 milliarder kroner - svarende til 35 procent af det samlede økologiske salg. Det er dog bemærkelsesværdigt, at salget af både økologisk mælk og æg tilsyneladende har fulgt med ned i det generelle prisfald for fødevarer. Salget af økologiske æg er således faldet med omkring 1,5 procent til nu 437 millioner kroner. Samlet er varegruppen af mælkeprodukter og æg faldet med omkring en halv procent i forhold til året før.
Lidt værre står det til for en anden af de store varegrupper - økologisk havregryn - som ser ud til at have nået en foreløbig top i salget. Salget af "gryn, cornflakes mysli o.lign." faldt således med intet mindre en seks procent til en samlet omsætning på 201 millioner kroner.