L200 har siden 1978 været japanske Mitsubishis bud på en pick-up, hvor ærkerivalerne blandt andet tæller Toyota Hi-Lux. Men rivalerne skal passe på, for den nye L200 kaldes ifølge en pressemeddelelse fra importøren for klassens mest sparsommelige: Den kører 15,6 kilometer pr. liter ved blandet kørsel, selv om der lurer stærke dieselmotorer på henholdsvis 154 og 181 hestekræfter med et moment på henholdsvis 380 og 430 newtonmeter under hjelmen.
Motoren på 154 hestekræfter findes i Club Cab og fås med en ny manuel gearkasse med seks trin og firehjulstræk. Double Cab kommer med 181 hk, og her fås motoren enten med den manuelle gearkasse eller en helt ny automatgearkasse med fem trin. Firehjulstræk er også standard i alle Double Cab-versioner.
Ladet på L200 er blevet dybere og er solidt forstærket til, afhængig af model, at kunne laste mellem 881-910 kg. L200 må trække fra tre ton.
Maksimalt udsyn
Sikkerheden i den nye L200 starter med en simpel, men vigtig ting: Udsyn. Mitsubishi tænker nemlig ikke sikkerhed som noget, kun elektroniske systemer og crashzoner skal tage sig af. På baggrund af feedback fra kunder og brugere har den nye L200 derfor tagstolper, som maksimerer udsynet, helt flade vinduesviskere og en motorhjelm, hvor man tydeligt kan se den forreste kant fra førersædet.
Overskuelighed er sikkerhed, ligesom let manøvrering er det: L200 har med klassens mindste venderadius, bakkamera og et optimeret styretøj en fordel på trange steder.
Støjsvag kabine
Sikkerhedsudstyret på L200 omfatter endvidere syv airbags, advarsel ved vognbaneskift og trailerstabilisering. Kabinen er moderne, slidstærk og støjsvag med opgraderet komfortudstyr som bakkamera, DAB-radio og teleskoprat.
Det runde design fra generation fire er afløst af et mere kraftfuldt, sporty og SUV-inspireret design. En markant større grill med Mitsubishis let genkendelige diamantlogo og de tydelige sporty linjer, der går fra forskærmene over i dørene, genoptages i bagdørene og løber i det integrerede lads længde. Forfra vil man på Instyle lægge mærke til de nye bi-xenon-forlygter, som giver stort udbytte af lys og dermed højere sikkerhed. LED-kørelys er også en nyhed. Inspirationen til meget af designet på den nye L200 kommer fra konceptmodellen GR-HEV fra 2013.
Bagudvendte døre
Den nye L200 fås i to karrosserivarianter, Club Cab og Double Cab. Som noget nyt har Club Cab fire døre, hvor bagdørene er bagudvendte. Det giver markant lettere adgang til kabinen, og det er helt uden en generende stolpe i midten. Double Cab har fire almindelige døre, hvoraf de to bagdøre er længere end på Club Cab. Uanset hvilken udgave man vælger, får man forbedrede pladsforhold i kabinen.
Mitsubishi har også villet give både fører og passagerer et så moderne, sikkert og komfortabelt "kontor" som muligt, så kabinen fremstår nu som noget, man med rette kun kunne forvente i en ny SUV. Det er ikke kun designet og materialevalget, med krom og pianolak, der er på et nyt niveau, men også et langt lavere støjniveau, sæder med langt bedre støtte, udstyrsmuligheder som SD navigation, nøglefri adgang og start/stop, læderkabine, teleskop rat, DAB-radio, automatisk klimaanlæg med to zoner, Bluetooth og fartpilot med hastighedsbegrænser.
Mitsubishi har arbejdet intensivt med at holde vægten nede trods den store mængde af nyt sikkerheds- og komfortudstyr. Ved hjælp af blandt andet højstyrkestål er L200 op til hele 383 kg lettere end den tungeste konkurrent, og Double Cab vejer således kun 2.017 kg. L200 kommer med fem års garanti.