Abonnementsartikel

USA er i mange henseender trendsetternes land, og det er også uden tvivl her, at både ATV- og UTV-begreberne i sin tid er opstået.

ATV står for All Terrain Vehicle - oprindelig en firehjulet motorcykel, mens UTV står for Utility Terrain Vehicle - en ATV, der minder mere om lille lastbil, som styres med et rat, og hvor man sidder ved siden af hinanden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er således også i USA, man kigger i krystalkugken for at se, hvordan fremtiden for de små terrænduelige køretøjer ser ud.

Kim Rasmussen er indehaver af Rødkilde ATV, som er Danmarks største ATV-forhandler, og han var for nylig på en stor ATV-messe i USA for at spotte trenden og hilse på sine leverandører af ATV, UTV samt redskaber og tilbehør til disse maskiner.

Stor efterspørgsel

Det overordnede indtryk hos Kim Rasmussen var, at ATV-salget er stagnerende, mens salget af UTV'er er i vækst.

- Det er helt klart UTV, der sælger, og det kan vi mærke med den efterspørgsel på vores UTV fra den koreanske Kioti, som vi importerer. Vi har solgt flere, end vi lovede fabrikken, fortæller han med et smil og tilføjer, at en mindre amerikansk UTV, Landmaster, skal supplere den velvoksne Kioti til næste år.

Både til benzin og el

- Jeg faldt over den amerikanske UTV på udstillingen, og jeg regner med, at vi får to udgaver hjem til næste år - en med benzindrift og en med eldrift. UTV'erne skal dog afprøves i et halvt års tid, inden vi sætter dem til salg. For vi vil være helt sikre på, at kvaliteten er i orden, understreger Kim Rasmussen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En fiks detalje på den amerikanske UTV er, at ladet kan klappes bagover, hvorefter der kommer en bænk med to siddepladser kommer til syne. Dermed bliver UTV'en forvandlet til et firepersoners køretøj.