Abonnementsartikel

Bilejerne må ofte kigge langt efter garanti på det arbejde og de reservedele, som værkstedet bruger på deres bil. En gennemgang af 10 udvalgte værkstedskæder, FDM har lavet, viser nemlig, at kun få af kæderne giver garanti på det udførte arbejde, og at kun seks har garanti på de anvendte reservedele.

Gennemgangen viste også, at der selv inden for samme værkstedskæde kan være forskel på, om det enkelte værksted overhovedet tilbyder garanti og i så fald hvor længe.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har længe efterlyst bedre og længere garantier på nye biler. Det gælder ved reparationer og de reservedele, der bruges, siger afdelingschef i FDM, Per Alkestrup.

- Selvom nogle værksteder giver garanti på reparationerne, enkelte endda på tre år eller mere, er forbrugerne alt for ofte henvist til reklamationsretten, og den er altså så ikke lige så god som en garanti, hvis arbejdet ikke er udført korrekt, fortsætter han.

FDM har derfor udarbejdet en toårig garanti-standard, der foreløbig gives til alle reparationsaftaler, som formidles gennem værkstedsportalen Autobutler. Desuden har FDMs reparationsaftale fået tilføjet et afsnit om garanti. Garantien gælder både arbejde og reservedele. Ambitionen er dog, at flere værksteder tilslutter sig FDMs standard.

- Vores ønske er at hæve standarden på området, så forbrugerne stilles bedre, end tilfældet de fleste steder er i dag. Det synes vi, vores nye garanti-standard gør. To års garanti bør være minimum, men gerne mere. Under alle omstændigheder opfordrer vi til, at man spørger til garantien, inden man vælger værksted, siger Per Alkestrup, som håber, FDMs nye standard kan være med til at løfte garantierne på værkstedsmarkedet generelt.