En nylig undersøgelse foretaget blandt deltagere af ejendomsmæglerkæden Homes boligpanel indikerer, at det hovedsageligt er i marts (34 procent) og april (51 procent), at terrassen tages i brug. Samtidig svarer over 40 procent af de adspurgte, der har egen terrasse, at de opholder sig hér flere gange om ugen i det tidlige forår.
Undersøgelsen, som omtales i en pressemeddelelse fra Home, viser desuden, at hele 68 procent mener, at terrassearealerne har stor eller meget stor betydning for deres valg af bolig.
- Rigtig mange boligkøbere udnytter naturligvis terrassen til at nyde vejret og grillmaden om sommeren. Samtidig viser tendensen, at mange gerne vil være sammen med familien eller nyde en varm kop kaffe på terrassen tidligere på året, hvor en terrassevarmer og et læhegn kan gøre udelivet endnu bedre, udtaler relationschef i Home, Mads Ellegaard, der har haft lejlighed til at nærstudere resultaterne af undersøgelsen.
Ikke kun for gæster
- Terrassen er blevet en vital del af mange familiers hverdag, og det fremgår da også af resultaterne, at det ikke kun er gæster, der inviteres med udendørs, forklarer Mads Ellegaard, der bemærker, at flere end 60 procent svarer, at de primært har selskab af husets øvrige beboere på terrassen.
- Det indikerer, at rammerne for det gode udeliv prioriteres meget højt, hvilket gør, at et hus med en god terrasse har god mulighed for at få positiv opmærksomhed fra vores købere, da udbuddet af villaer i øjeblikket ligger lavt for sæsonen, siger relationschefen.