I denne tid er der mange bilister, der overvejer, om det er ved at være ved tide at skifte til vinterdæk. Men måske er det slet ikke godt nok; et vinterdæk er nemlig ikke bare et vinterdæk. Brugte og måske slidte vinterdæk kan gå ud over sikkerheden, fortæller Jesper Sørensen, teknisk chef hos dækproducenten Bridgestone.
Vinterdækket skal kunne gribe effektivt fat i både dyb sne og fastkørt is, og det skal kunne bortlede store mængder vand og slud. Her er dækkets mønsterdybde helt afgørende, og man skal sørge for at måle mønsterdybden, før man sætter dækkene fra sidste år på bilen, skriver Bridgestone i en pressemeddelelse.
Dybden måles med en mønsterdybdemåler. Her skal måles i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Husk at måle alle fire dæk. Hvis du ikke selv har en mønsterdybdemåler, så kør forbi dit lokale autoværksted til et gratis tjek.
Derudover bør man undersøge om dækket er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fat i dækket, bør man være ekstra opmærksom. Det kan være svært at gennemskue, om dækket er køreklar.
Mønsterdybde på 1,6 mm
Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybde på 1,6 mm svarer til tykkelsen på en tændstik, men Jesper Sørensen anbefaler en mønsterdybde på mindst 4 mm:
- Under 4 mm har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og giver dermed falsk tryghed ved kørsel i vintervejr, siger han og tilføjer, at vinterdæk ikke kun designet til kørsel på sne og is:
- Vinterdæk klarer sig bedre ved lave temperaturer og sne og is på grund af kombinationen af særlige slidbanemønstre, dybere mønsterdybde og måske vigtigst af alt, gummiblandinger som forbliver bløde selv ved de laveste vintertemperaturer. I takt med at temperaturen falder, bliver gummiet i almindelige dæk hårdere og mindre fleksibelt, og det påvirker bremseevnen og grebet i sving.