Abonnementsartikel

Hver syvende dansker har udsat sig selv for phishingfare ved at klikke på links sendt fra ukendte personer. Det viser en ny undersøgelse, lavet af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring.

Forsøg på phishing er meget udbredt. Faktisk er det så udbredt, at tre ud af fire danskere har stiftet bekendtskab med det i deres egne indbakker på SMS, mail eller sociale medier. Desværre har hver syvende dansker ladet sig snyde og klikket på et link eller indhold, der forsøgte at franarre dem deres personlige oplysninger, såsom brugernavn, adgangskoder og kredit- eller netbanksoplysninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og potentielt kan endnu flere være blevet snydt. Hver tiende ved nemlig ikke, om et link de har trykket på, var et forsøg på phishing. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

- Så længe vi bruger elektronisk udstyr, er der desværre en risiko for, at IT-kriminelle vil forsøge at franarre os oplysninger gennem falske mails og beskeder. Derfor er det vigtigt at være ekstra kritisk, når man skal indtaste sine oplysninger. Det er en god idé at holde øje med både sproget og hjemmesidens adresse. Hvis formuleringerne er mærkelige og kluntede eller ser hjemmesidens adresse underlig ud, er det typisk et tegn på fusk. Ligesom at du skal være på vagt, hvis afsenderen er en person, du ikke kender eller normalt sender dig SMS og mails, siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.

Glemmer at tjekke afsender

Mens hver syvende er sikker på, at de har klikket på et link fra en falsk afsender, er hver tiende i tvivl, om det link, de har klikket på, var falskt. I takt med at svindlerne er blevet dygtigere og mere udspekulerede, kan det være svært at vide, om man bliver snydt. Men danskerne kan også blive bedre. Op mod hver tredje tjekker nemlig ikke, om afsenderen er, hvem vedkommende giver sig ud for at være, inden der bliver trykket på linket eller indtastet oplysninger.

- Jeg forstår godt, at mange ikke dobbelttjekker alle afsendere af mails og sms'er. Men hvis der er den mindste grund til mistanke, så bør man gøre det. Hvis man allerede er kommet til at udlevere oplysninger, og først bagefter opfanger signalerne om snyd, er det vigtigt, at man hurtigst muligt kontakter eksempelvis sin bank, hvis det er kontooplysninger, man har givet og anmelder det til politiet, siger Kim Rud-Petersen og fortsætter:

- Typisk vil et eventuelt økonomisk tab være dækket af banken. Og hos de fleste forsikringsselskaber omfatter indboforsikringen hjælp til at forebygge, opdage og begrænse identitetstyveri.