ATV'eren er gået fra at være arbejdsredskab til at være allemandseje. Men brug den rigtigt, ellers vanker der hurtigt bøde.

For ikke så mange år siden blev ATV'erne typisk brugt på landbrug, skovbrug og gartnerier, hvor de - ofte med en smule besvær og ventetid - blev godkendt til traktorbrug. I dag er situationen en helt anden. De firhjulstrukne køretøjer kommer i alle mulige modeller og varianter, og kunderne kommer ikke længere kun fra erhvervslivet med et CVR-nummer i baglommen. ATV'erne kan ses overalt, på markerne, på vejene og sågar i bybilledet.

- Mange af vores forhandlere er også motorcykelforhandlere, og de oplever ofte, at kunderne, når de når lidt op i alderen, bliver lidt nervøse ved at køre rundt på de to-hjulede fartmonstre. Til gengæld forelsker de sig i en ATV, der har en lavere fart, fire hjul og er meget mere sikker at køre på, siger Chris Brøcher fra ProATV, der er eneimportør af mærket Arctic Cat og SMC.

Nye muligheder

Baggrunden for skiftet i ATV-bruget skal ses på baggrund af de nyere muligheder, der findes for at køre på de firhjulede maskiner. I dag er det muligt at eje en ATV på fire forskellige måder. Den helt enkle måde er ved blot at købe en ATV og udelukkende bruge den på egen jord. Som tidligere kan man registrere en ATV til erhvervsbrug, men i dag er der også muligheden for at få registreret ATV'en som såkaldt T3 Traktor. Det betyder, at man som privatperson kan køre den på offentlig vej.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er helt klart et marked i vækst, fortæller Chris Brøcher.

- Ud over nye kunder, som motorcyklister, så skyldes fremgangen også, at vi er blevet meget bedre til at fortælle om regler og anvendelsesmuligheder, siger han.

Besværlig godkendelse

Herhjemme var det ifølge Chris Brøcher modellen Arctic Cat, der for nogle år siden var den første ATV'er, der kunne køre på gaden som T3 Traktor, men siden er der kommet andre mærker til.

Det er dog ikke helt let for producenterne at få ATV'erne godkendte som T3 Traktorer. Det skal gennem EU-systemet, og man kan kun få godkendt op til 100 eksemplarer af gangen. Herefter udstedes et såkaldt COC-dokument til modellen, og med det i hånden kan ATV'en godkendes i synshallerne til at køre på landevejene. Det er dog ikke noget, en køber skal bekymre sig om, det hele forgår hos producent og forhandler. Som køber kan man nøjes med at forelske sig i en af de firhjulede maskiner og efterfølgende drage ned til købmanden på den.