Abonnementsartikel

17 busruter i Midt- og Østjylland skal enten skæres væk eller nedjusteres. Det mener politikere i Region Midtjylland.

Besparelsen falder ikke i god jord hos Landdistrikternes Fællesråd. Her mener formanden, Steffen Damsgaard, at regionen er ved at tage en forkert beslutning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er stærkt bekymrende. Den regionale bustrafik er rygraden i bustrafikken, som kommunerne binder sig op på. Jeg er bekymret for de konsekvenser, det får for de borgere, der bruger det i dag, der ikke har andre alternativer, siger Steffen Damsgaard til TV 2 Nyhederne.

Rammer borgere i på landet

I dag er det regionen, der betaler og står for driften af den kollektive bustrafik. Men i løbet af 2018 vil regionens finansiering af en række busruter bortfalde.

Når besparelserne på de 17 busruter træder i kraft, vil udgifterne blive skubbet direkte over til kommunerne, mener Steffen Damsgaard.

Han vurderer, at kommunerne ikke kan undvære de udvalgte busruter, der står til at blive sløjfet eller nedjusteret. Set fra hans synspunkt binder ruterne kommunerne sammen.

- Det er jo netop hovednetværket af bussystemet, man vil skære væk. Det er det, der kører på tværs af kommunerne mellem deres hovedbyer. Det har altså en stor værdi. Det har en betydning, og der er mange, som indretter deres hverdag efter det. Derfor er det ikke et sted at skære, siger han til TV 2 Nyhederne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Penge op af lommen

Ifølge Damsgaard kan den samme betjening, som busruterne i dag tilbyder borgerne i området, ikke opretholdes, medmindre kommunen skal have penge op af lommen.

- En del af de her ruter ligger i land- og yderkommuner, som i forvejen er hårdt pressede. Derfor er det bekymrende, om man vil kunne fastholde en betjening på samme niveau, hvis kommunerne skal foretage det, siger han.

Mange busser forsvundet

Oplysninger fra TV 2 Nyhederne viser, at mere end hver femte busafgang på de lokale ruter er forsvundet - præcis 21 procent. Til sammenligning er der kun skåret én procent på bybusserne siden kommunalreformen.

Udviklingen bekymrer formanden for Landdistrikternes Fællesråd, der håber, at kommunerne vil prioritere den kollektive transport i alle områder.

- Jeg håber, at man stadig kan sikre den kollektive trafik i landdistrikterne ved at beholde mere af den traditionelle rutekørsel i kombination med Flextrafik og andre tiltag som eksempelvis samkørsel og delebilsordninger, siger Steffen Damsgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han understreger, at de forringede transportmuligheder på landet går ud over både unge og ældre, hvilket i værste fald kan betyde, at fraflytningen fra land til by fortsætter i årene fremover.

- Vi skal huske på, at det både er de unge, de ældre og dem med særlige behov, der først mærker konsekvenserne af manglende busforbindelser, siger Steffen Damsgaard.

Det er hverken politisk vedtaget eller drøftet, hvilke ruter Region Midtjylland vil fjerne sin støtte til. Det ligger dog fast, at regionen skal nedbringe den økonomiske udgift til busdrift.