En lækker, svalende drik med lav alkoholprocent, som blandt andet er brygget på rester fra komælk og osteproduktion. Det er visionen bag projektet CowBrew, der er et samarbejde mellem Nørager Mejeri A/S og Thisted Bryghus.
Det nordjyske mejeri producerer blandt andet salatost (tidligere kaldet feta-ost). Her bliver der en masse valle tilovers, som mejeriet nu vil oprense mælkesukker fra og lave til en sirup, som bl.a. kan bruges til at producere en helt ny drik. Projektet er støttet af midler fra GUDP-ordningen under Miljø- og Fødevareministeriet.
Idéen opstod ved et uheld
Idémager Marco Imhof begyndte at lave sirup af vallen i sin praktiktid som procesteknolog. Men det var hans fortid som kok, som bragte ham på sporet af siruppens nye muligheder.
- Mit udgangspunkt var at finde en nem og billig måde at bruge vallen på, og jeg fik idéen til at lave en drik, da jeg ved et uheld brændte siruppen på. Det duftede brændt af karamel og malt, og så begyndte jeg ellers at kontakte lokale bryghuse. I Thisted var de meget interesserede, fortæller projektleder Marco Imhof, som i dag er fastansat hos Nørager Mejeri.
Sirup giver nye muligheder
Siruppen fra Nørager Mejeri skal erstatte noget af det sukker, som Thisted Bryghus normalt bruger, når de producerer øl. Det giver en række fordele. Bryggeriet vil udnytte den nye sirup til at lave en sommerdrik med lavere alkoholprocent end øl, men med masser af smag - noget som ikke mindst mange kvinder efterspørger.
- Vi var lidt spændte på, hvordan siruppen fra Nørager Mejeri ville påvirke øllets smag. Resultaterne har allerede vist, at siruppen har potentiale til at tilføre noget ekstra i flere opskrifter. Og som en ekstra bonus er vi oveni købet stødt på lovende muligheder for at udvikle en helt ny og velsmagende fermenteret drik med lav alkohol - og det er der meget stort potentiale i, siger brygmester hos Thisted Bryghus, Antoni Madsen.
Thisted Bryghus regner med at begynde at teste siruppen i bryggeriets ølproduktion i løbet af efteråret, og det stopper ikke her. Nørager Mejeri overvejer også at sælge den nye sirup til andre dele af fødevaresektoren.
Gode anmeldelser
Der er stadig et stykke vej til CowBrew havner på butikshylderne. Men allerede i weekenden den 1. - 3. september fik besøgende på Aarhus Food Festival mulighed for at smage på CowBrew, og det kastede nogle gode anmeldelser af sig. Ved en stand på festivallen, kunne folk smage på drikken, og bagefter blev de bedt om at svare på en række spørgsmål.
- Det var super spændende at få lov til at servere drikken for folk. De fleste var heldigvis positive og syntes, at det var en spændende måde at udnytte råvarerne på. De færreste havde smagt noget lignende før, så de havde svært ved at sætte det i bås med noget andet, siger Marco Imhof.
Også i København bliver der inden længe mulighed for at smage på CowBrew, når der er Kulturnat den 13. oktober.