I 2018 introducerer Yamaha en helt ny 4-sædet SxS-model (Side-by-Side). Modellen får navnet Wolverine X4, og den er designet til at rumme 4 fuldvoksne personer.
Maskinen er drevet af en kraftfuld, ny tocylindret rækkemotor på 850cc, og ud over at have et let og kompakt designet stel, er den nye maskine udstyret med Yamahas egen Ultramatic-gearkasse og On-Command-træksystem.
Et af de vigtigste elementer i den nye Wolverine X4 er den kompakte udformning af stellet. Med en akselafstand på 2100 mm er den kun 35 mm længere end den 2-sædede Wolverine-Rm, og med en samlet længde på 3100 mm er maskinen nem at transportere på en almindelig trailer. Med en bredde på kun 1580 mm kan Wolverine X4 desuden køre ad smalle skovstier og snige sig gennem snævre passager eller tætbevokset terræn.
Stor slaglængde
Wolverine X4's helt nye tocylindrede 850cc-rækkemotor har en stor slaglængde og en 270-graders krumtap, som giver en ulige tændingsrækkefølge. Fra omkring 4000 o/min. til 6000 o/min. yder Wolverine X4 over 80 Nm, hvilket sætter den i stand til med lethed at fragte 4 fuldvoksne personer med last gennem teknisk krævende og kuperet terræn.
Den nye tocylindrede rækkemotor er meget kompakt og er monteret lavt og centralt i det hårdføre stel for at opnå en ideel vægtfordeling mellem forende og bagende og et lavt tyngdepunkt.
Sæderne er i fuld størrelse og har højt ryglæn og polstring med påsyet betræk. De to bageste sæder er monteret 100 mm højere end forsæderne, så passagererne bagi har et godt udsyn fremad. Førersædet kan skubbes 100 mm frem og tilbage, og ratvinklen kan justeres indenfor 12 grader. De to bagsæder har opklappelige sæder, så ryglænene kan skubbes 400 mm frem, når de ikke er i brug.
Dette øger lastrummets størrelse til 900 mm x 850 mm x 300 mm (l x h x b), mens kapaciteten når op på 272 kg (sammenlignet med 71 kg ved 4-sæders brug) - og enhåndsbetjening af bagklappen øger bekvemmeligheden.
Wolverine X4 har desuden en bugseringskapacitet på 907 kg.
Selvnivellerende
Et af de vigtigste elementer i Wolverine X4 er bagstøddæmpernes selvnivellerende funktion, der er med til at fastholde kørehøjden ved automatisk at kompensere for forskellige belastninger. Det selvnivellerende system aktiveres inden for de første 100 meter.
Med en hastighedsnøgle kan ejeren eller brugeren begrænse køretøjets hastighed til 40 km/t., hvis det bruges af unge eller uerfarne kørere. Hastighedsnøglen er placeret under motorhjelmen og kan tages ud i både til- og fra-positionen, så man kan sikre, at funktionen ikke aktiveres eller deaktiveres uden tilladelse.
Gummimotorophængene og omfattende isolering i stellet gør Wolverine X4 til en af mest de lydsvage og jævnt kørende SxS-modeller i klassen.
Den splinternye Ultramatic CVT-automatgearkasse giver jævn og acceleration og sikrer, at motorens lineære moment altid udnyttes effektivt. Til at håndtere dette nye system er der tilføjet en stor centrifugalkobling, som øger holdbarheden og mindsker slitage - og den høje effektivitet hjælpes yderligere på vej af en indbygget køleventilator.
En af nøglefunktionerne i Yamahas førende Ultramatic-gearkasse er envejsfriløbskoblingen, der gør det muligt at motorbremse på alle hjul. Samtidigt øger det trygheden og kontrollen ved kørsel ned ad bakke eller ved deceleration på glat og løst underlag.
Endelig har Wolverine X4 et valgbart On-Commandtræksystem med tre forskellige indstillinger: 2WD, 4WD eller 4WD med differentialespærre, alt efter hvilket underlag du kører på.boa