Abonnementsartikel

Danmark er dækket af ca. 23 procent natur og mere end 7.300 km kyststrækning, der gemmer på en lang række skønne naturattraktioner, som er ganske gratis at besøge. I den nye inspirationsguide Smutturen.dk finder du 50 af disse steder, som alle rummer et særligt oplevelseselement.

På Smutturen.dk kan du ved hjælp af et Danmarkskort finde steder i hele landet. Du kan både læse om stederne, se flotte billeder derfra, lave en rejseplan og se en liste-visning over alle de steder, der er i nærheden af dig lige nu. Sitet kan tilgås fra computer, tablet og telefon og kan både bruges som inspiration og praktisk rutevejledning, når du sidder derhjemme, er i sommerhuset eller langt ude i skoven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opalsøen

Blandt naturattraktionerne i guiden er blandt andet Opalsøen på Bornholm og Grenen i det nordligste Jylland, som begge byder på smuk natur og masser af oplevelser for børn og voksne. Ligesom de øvrige 48 steder er de nøje udvalgt blandt i alt 580 indstillede naturattraktioner.

Det er landets kommuner og turismeorganisationer, der har stået for at indstille deres lokale naturoplevelser, mens et ekspertpanel med fire fagdommere har udvalgt de endelige 50 steder fordelt over landets fem regioner.

Skal tiltrække flere besøgende

Bag Smutturen står Realdania i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme, Naturstyrelsen og VisitDenmark. Målet med initiativet er at gøre opmærksom på disse særlige steder og naturoplevelser, så endnu flere danskere og udenlandske turister vil besøge dem og få glæde af dem.

- Vi skal a?bne flere menneskers øjne for de fantastiske stedbundne attraktioner, vi har rundt om i landet. Smutturen skal hjælpe besøgende til at finde stederne. Samtidig skal den være med til at vise, hvordan et område kan skabe positiv lokal udvikling ved at dyrke de lokale potentialer, siger Anne Skovbro, der er filantropidirektør i Realdania.

Synliggørelse og styrkelse af steder i den danske natur bidrager til at tiltrække flere besøgende og skabe en stærkere lokal identitet. Det viser erfaringer fra kampagnen Stedet Tæller, som Realdania og Naturstyrelsen har arbejdet på de senere år. Det er eksempelvis. tilfældet for Kalø Slotsruin i Østjylland og Rubjerg Knude i Nordjylland, hvor besøgstallet er vokset efter indsatsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Oplevelser for børn og voksne

Det har ikke været let at vælge de endelige steder til guiden. Ekspertpanelet har grundigt vurderet de 580 indstillinger fra hele landet og udvalgt 50 steder, der både byder på smuk natur og har en masse gratis oplevelser for både børn og voksne.

Ekspertpanelet udgøres af repræsentanter med kompetencer inden for oplevelse og turisme, miljø- og naturpolitik eller naturhistorie og kulturarv.

Hos Dansk Kyst- og Naturturisme forventer man, at Smutturen bliver et godt værktøj for både danskere og udenlandske turister:

- Danmark har utrolig meget kyststrækning i forhold til landets størrelse, og kysterne er allerede et stort trækplaster for både danske og udenlandske turister. Vi håber, at Smutturen vil få endnu flere til at udforske vores skønne strandområder, siger Jens Hausted, Direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme.

Skal generere ny viden

Som en del af indsatsen indsamles besøgsdata fra alle 50 steder. Teledata fra alle stederne kombineret med sensorer på udvalgte steder tæller de besøgende anonymt. Formålet er at få et mere klart billede af, hvor mange mennesker der besøger de gratis, danske attraktioner, og derigennem skabe ny viden og fakta om stedbundne, lokale potentialer rundt om i hele landet. Samtidig kan det være med til at give et billede af, om der er behov for videreudvikling af faciliteter omkring de pågældende steder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos VisitDenmark er man glad for både det markedsføringspotentiale, der ligger i Smutturen, men også den nye viden, som guiden er med til at skabe, siger Jan Olsen, Administrerende Direktør i VisitDenmark.

- Vi får med Smutturen et meget mere præcist billede af, hvor mange besøgende der kommer på de naturbårne steder, ligesom man gør med vores egen attraktionsliste for de steder, hvor der løses billet, for eksempel i Tivoli. Det giver os mere viden om turisternes færden og en bedre indsigt i, hvordan potentialet kan udnyttes og udvikles i den internationale markedsføring.