Mens mange producenter af traktorer og andre maskiner satser på ny teknologi og finurlige påfund, så forholder det sig lidt anderledes med producenten af den indiske traktor Solis. Her drosler man hellere ned i teknologi og op i kvalitet og enkelthed. Det gør sig i høj grad gældende i de nye opdateringer af modellerne Solis 20, 26 og 50.
- Solis-modellerne er så enkle, at man kan reparere dem ude i marken med to stykker værktøj, hvis det skulle blive nødvendigt, siger Henrik Mols Petersen, Lintrup Maskinhandel, der står for den danske import.
Enkel og fleksibel
Han understreger dog, at man skal være en smule ferm på fingrene, men pointen er god nok: Solisen er så enkel, at alle kan køre den, og det gør den yderst fleksibel og brugbar på steder, hvor der er mange hænder om arbejdet.
- Vi sælger mange til rideskoler og stutterier. Ikke kun fordi de er så nemme at håndtere, men også fordi størrelsen er perfekt til steder, hvor der ikke er så meget plads. Den første Solis 26, som vi solgte her i Danmark, den kører stadigvæk. Den laver ikke andet end at plane ridebaner. Den har den perfekte størrelse, den har kræfter nok, og så kan alle køre den, siger han.
Debut på Hest & Rytter
Interessen fra hestefolket var da også medvirkende til, at Lintrup Maskinhandel var til stede på den nyligt afholdte Hest & Rytter-messe i Herning. Her havde firmaet den nye Solis 26 med.
- Solisen har fået en ansigtsløftning. Den har fået ny motorhjelm med gascylinder, og så lever den op til de nye EU-krav. Der er kommet sikkerhedskontakter i sæde og på gearkasse, og så skal der være en hovedafbryder på dem i dag, siger Henrik Mols Petersen.
- Den ser lidt mere moderne ud, og med de nye 26'ere har vi også fået en ny type dæk, der er bredere og har mere mønster.
Endelig er håndbremsen blevet flyttet, så den sidder ligesom på andre traktorer.
- Og så har vi fået Solis-fræsere hjem til dem også, så vi nu har hele pakken, siger Henrik Mols Petersen.