Abonnementsartikel

Grønnere græsplæne, mere fritid og færre skænderier om, hvis tur det er til at klippe græsset. Det angiver ejere af robotplæneklippere som de vigtigste fordele. Danskerne virker desuden til at have et følelsesmæssigt og nært forhold til deres robotter. Ifølge undersøgelsen Trädgårdsbarometern 2018, der er er iværksat af Andreas Stihl Norden, svarede en tredjedel af de adspurgte, at robotten havde sit eget kaldenavn.

Sidste år undersøgte Trädgårdsbarometern, hvordan det står til med naboskabet mellem villa- og sommerhusejere. I årets udgave er der fokuseret på spørgsmål om robotplæneklippere, et produkt der erobrer en stadig større markedsandel. Spørgsmålene har kredset om, hvordan det er at eje en robot. Om det gør nogen forskel for drømmen om den perfekte græsplæne, og hvilke forventninger boligejere har til fremtidens robotplæneklippere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Større markedsandele

Siden den første robotplæneklipper blev introduceret i 1995, er salget og udbuddet af modeller steget for hvert år. Det faktum, at mange bolig- og grundejere oplever fordele ved deres investering, bekræftes i Trädgårdsbarometern 2018.

Blandt de danske boligejere havde 21 procent planer om at købe en ny eller opgradere deres nuværende robotplæneklipper. Den mest almindelige årsag til at køb af en robotplæneklipper ikke bliver til noget, angiver 42 procent af de adspurgte til at være en uegnet grund. 12 procent syntes den er for dyr, mens fem procent tror at den er for besværlig at installere. 18 procent angav at de havde brug for den motion, som plæneklipning gav dem.

Godt for familiens fritid

Blandt dem, der allerede ejer en robotplæneklipper, kan vi konstatere, at en stor del er tilfredse med deres investering, og det endda på flere niveauer: 45 procent oplever at græsplænen bliver tættere og grønnere. Endnu flere, 57 procent, angiver, at de ikke behøver at have dårlig samvittighed eller bekymre sig om græsplænen, når de er bortrejst eller på ferie. Hver tredje, 31 procent, satte pris på, at de fik mere tid til andre ting, og næsten lige så mange, 28 procent, angav, at de nu slipper for at diskutere med deres partner eller øvrige familie om, hvis tur det er til at slå græsset.

Fremtidens robotplæneklippere

Trädgårdsbarometern stillede også spørgsmål om, hvilke forventninger hus- og grundejere har til fremtidens robotplæneklippere. Noget færre, 34 procent, sagde, at de godt kunne tænke sig, at robotten kunne fjerne mælkebøtter og andet ukrudt. Hver femte, 20 procent, vil gerne have, at den kunne eliminere dræbersnegle og lignende skadedyr. Hjælp til at så frø eller vande græsplænen var andre ønsker.

Mange ejere har helt klart fået et følelsesmæssigt bånd til deres robot. En tredjedel af de svenske ejere svarede, at de havde fået et nyt "familiemedlem" og lige så mange, 32 procent, havde endda givet deres plæneklipper et navn. Her kan vi konstatere, at antallet af navne synes at være lige så mangfoldigt som antallet af robotter, og at kun fantasien sætter grænser. Blandt de mere underholdende af slagsen hører Grazzy, Roberta og Smutti.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Analysevirksomheden Yougov har i februar spurgt 1944 villa- og fritidshusejere i de nordiske lande om deres syn på og forhold til robotplæneklippere.