Abonnementsartikel

Skal vi tilbyde flere digitale oplevelser via mobil og Ipad? Skal der være flere begivenheder med hotte kunstnere? Skal der være flere cool tilbud?

Som alle andre udbydere af oplevelser har Det Fynske Dyrskue også spurgt sig selv, om skuet er på rette spor. Og ledelsen af det fynske skue har også spurgt gæsterne, og her er svaret tydeligt: Det skal ikke være digitalt - det skal være ægte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For to år siden gennemførte vi en rundspørge blandt fynboerne og spurgte blandt andet til, hvorfor de kommer på skuet, og her svarede langt størsteparten, at de komme for at se dyrene og maskinerne. De efterspørger ikke koncerter, digitale oplevelser eller andet, som de kan få mange andre steder. De vil tæt på landbruget og opleve den ægte vare, siger den fynske dyrskuechef, Gitte Bech, og påpeger, at også ordene "folkelig" og "familiebegivenhed" går igen flere gange i undersøgelsen.

Hvor kommer maden fra

Ægtheden og autenciteten finder de netop på dyrskuet i Odense, som i år afholdes i weekenden den 15., 16. og 17. juni. Her har nutidens børnefamilier mulighed for at komme helt tæt på fødevarernes ophav - dyrene, kornet, frugten og grøntsagerne - og denne mulighed bliver ifølge Gitte Bech efterspurgt hos mange familier.

- Forældrene vil gerne vise deres børn, hvor maden kommer fra, og derfor lægger Det Fynske Dyrskue igen i år stor vægt på processen "fra jord til bord" og de gode kvalitetsfødevarer, siger Gitte Bech.

For år tilbage åbnede Det Fynske Dyrskue et Fødevaremarked på dyrskuepladsen, og sidenhen har markedet vokset sig større og større. Dyrskuechefen og hendes stab oplever en stigende interesse for de "historiefortællende fødevarer" hos skuets gæster, som gerne vil vide, om den gulerod eller de ærter, de serverer for deres børn, er dyrket hos Jens Hansen på Sydfyn. De vil vide, hvad de putter i munden, og de vil tættere på processen.

- Når børnene har set den gris, som frikadellefarsen kommer fra, eller set hvorfra mælken i virkeligheden kommer, inden den havner i en karton, så giver det anledning til nogle helt andre snakke rundt om spisebordet. Og det er netop dyrskuets styrke, siger Gitte Bech:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Her står landmanden med sit malkekvæg nærmest side og side med producenten af flødeis, leverandøren af tomatfrø står side om side med den danske ketchup-producent, og der er ikke langt fra grisen, der tøffer rundt, til krydderskinken på tallerkenen. Alle de larmende dyrelyde kommer fra ægte dyr. Køerne brøler, hestene vrinsker og fårene bræger. Det er ikke en særlig kulisse, vi har skabt. Det er dansk landbrug tæt på.