Afmærkede spor både er med til at mindske mulige gener for naturen og blandt de besøgende i statens skove.

Brede dæk, store trærødder og stejle nedkørsler. Det er 20 år siden, at det første mountainbikespor åbnede i et statsligt naturområde.

Det var i Hareskoven nord for København, der den dag i dag stadig er et af landets mest benyttede spor.

Automatiske tællere på det 25 km lange mountainbikespor i Hareskoven på Sjælland viser, at trafikken steg med 49 procent fra 2019 til 2020 fra januar til august.

Særligt i foråret 2020 var der gang i aktiviteten på mountainbikesporerne i Hareskoven. I april måned registrerede tællerne hele 16.004 mountainbikeryttere sammenlignet med eksempelvis 6834 i samme måned i 2014, som var første år med tællerne.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Sidste år tilbragte vi ekstraordinært meget tid ude i naturen - også på to hjul - og tallene understreger, at naturen har givet os et frirum til at mødes. Det er vi mange, der har brug for under Corona-krisen. Jeg håber, at danskerne vil fortsætte med de mange skønne oplevelser, de statslige naturområder byder på, siger miljøminister Lea Wermelin.

Hensyn til naturen i fokus

Det er Naturstyrelsens erfaring, at de afmærkede spor målrettet mountainbikeryttere både er mere sikre, mindsker konflikter med andre brugere af naturen og mindsker gener i forhold til naturen, fordi mountainbikecyklingen i betydeligt omfang bliver koncentreret til de afmærkede spor.

Udviklingen af tilbud til mountainbikeryttere i statens skove og andre naturområder sker primært gennem brugerdrevne partnerskaber i form af ekstern finansiering eller frivillighed.

De enkelte mountainbikespor placeres, så der tages de nødvendige hensyn til eksisterende naturværdier, og placeringen fastlægges i tæt dialog med mountainbikeryttere og frivillige med særlige naturinteresser. Netop frivillige spiller en stor rolle for udviklingen af sporene lokalt.

- De mange eksisterende mountainbikespor i statens skove ville aldrig være blevet til noget uden den kæmpe hjælp, som lokale foreninger og ildsjæle bidrager med i både idéfasen, og når sporene skal bygges og vedligeholdes. De spiller en stor rolle for danskernes mulighed for at komme ud og opleve vores fælles natur, og det er en klar prioritet for regeringen, at flere danskere kommer ud i naturen, lærer den at kende og mærker dens værdi. Det gør også, at vi passer bedre på naturen, siger Lea Wermelin.

I dag er der i alt mere end 700 km afmærkede mountainbikespor fordelt på mere end 60 spor i statens naturområder over hele landet. Fælles for dem alle er, at sporene er tydeligt skiltet, så mountainbikeryttere nemt kan finde hen til de områder af skoven, der er forbeholdt dem.