Over 370 tons "grimme" grøntsager er blevet reddet hen over de sidste to år.

For store eller for små tomater. Krumme agurker. "Grimme" pebre. Ketchup fremstillet af overskudstomater. Altsammen andensorterings madvarer, som har en glimrende smag. I stedet for at afgå ved madspildsdøden i landmandens affaldscontainer, bliver de nu solgt i danske butikker. Og tiltaget er ganske populært blandt danskerne.

370.000 ton "grimme" grøntsager har danskerne reddet fra madspildsdøden på de seneste to år, viser en nylig opgørelse fra Alfred Pedersen & Søn ApS. I 2019 blev det til hele 180 tons, der blev reddet. I 2018 var det ekstreme sommervejr med årsag til at give et højere tal, som blev opgjort til 190 tons grundet omstændighederne.

Frivillig organisation

Bag det succesfulde landsdækkende initiativ står Danmarks mest toneangivende frivillige organisation mod madspild Stop Spild Af Mad og Danmarks største tomatproducent Alfred Pedersen & Søn ApS i samarbejde med Gartneriet Østervang Sjælland, salgsorganisationerne GASA Odense og GASA Nord Grønt AmbA samt detailkæderne REMA 1000 og Salling Group. REMA 1000 var den første detailkæde, som begyndte at sælge disse "grimme" grøntsager.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Ideen opstod i slutningen af 2017 hos Claus Duedal Jakobsen, Salgschef hos Alfred Pedersen & Søn ApS, som sammen med stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad Selina Juul har udarbejdet det succesfulde landsdækkende koncept.

Går som varmt brød

I sommeren 2018 tog det fart. Der var der en stor overproduktion af tomater på grund af ualmindeligt varmt vejr. Siden har både REMA 1000, føtex og Bilka solgt overskudstomater, de for skæve agurker og "grimme" pebre. Disse grøntsager blev solgt i bakker samt som en ?madspildsketchup", som er fremstillet af overskudstomater. For hver solgt enhed går der også donation til at støtte foreningen Stop Spild Af Mad's arbejde mod madspild.

Og det går som varmt brød. Siden initiativets opstart har danskerne reddet i alt 370 tons grøntsager., og danskerne har vist stor interesse for initiativet.

- Vi er meget begejstrede for hvor godt de danske forbrugere fortsat tager imod vores produkter og tager kampen op for at bekæmpe madspild. Vi arbejder målrettet på at reducere vores madspild hos Alfred Pedersen & Søn. Vi er rigtig godt på vej med at indfri vores målsætninger om at nedbringe vores andel af madspild. Det er blevet en kæmpe succes på baggrund af det gode samarbejde på tværs af de danske supermarkeder, Stop Spild Af Mad og ikke mindst forbrugerne som gerne vil handle ind i denne gode sags tjeneste, siger salgschef hos Alfred Pedersen & Søn ApS Claus Duedal Jakobsen.

Også økologiske agurker

- I 2019 solgte vi 152 tons madspildsvarer i REMA 1000s butikker, og det vidner om, at vores kunder er villige til at gå lidt på kompromis med udseendet på grøntsagerne. Som noget nyt har vi også haft økologiske agurker fra 2. sortering, for det handler hele tiden om at se muligheder for at inddrage nye potentielle varer, så intet går til spilde, siger Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000.

Stor interesse

Blandt danske forbrugere ses der en tydelig interesse for at købe disse produkter. En undersøgelse fra Epinion for Stop Spild Af Mad viser, at over halvdelen af danskere (55 procent) ville foretrække at købe et fødevareprodukt med et mærke, der viser, at produktet bidrager til mindre madspild, fremfor at købe et tilsvarende produkt uden.

Erhvervspartnerskabet om de grimme grøntsager fortsætter i 2020.