Giv bilen en overhaling, for der er masser, du selv kan ordne. Her er dækekspertens 7 bedste tips til at få bilen smertefrit gennem synshallen.

Er indkaldelsen til syn netop landet i din e-boks? Og breder nervøsiteten sig - for kan bilen gå gennem syn, eller er der alt for meget i vejen? Og hvor dyrt bliver det lige?

Teknisk chef for dækproducenten Bridgestone, Jesper Sørensen gennemgår her, hvad du selv kan gøre - og ofte er det småting, du nemt selv kan fixe, der gør, at bilen går glat igennem det periodiske syn.

1. Tjek dine lygter - alle sammen! Positionslys, nærlys, fjernlys, tågelygter, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys og skift selv pærer, hvis det er nødvendigt. Glasset skal være intakt på alle lygter. Få det skiftet, hvis der er revner eller huller - ellers kan der trænge fugt ind.

2. Mål mønsterdybden på dine dæk. Den skal som minimum være 1.6 mm eller det, der svarer til svovlstykket på en tændstik. Er mønsterdybden under de lovpligtige 1,6 mm, betyder det omsyn og køreforbud! Du kan tjekke mønsterdybden med en mønsterdybdemåler - mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Husk at måle alle fire dæk!

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Jesper Sørensen anbefaler dog minimum fire millimeter for vinterdæk og tre millimeter for sommerdæk.

3. Åbn og luk alle døre, bagagerum og motorhjelm - de skal køre helt smidigt, ellers må du i gang med smørekanden. Og husk låsene skal også være i orden.

4. Fjern alt fra ruderne - der må ikke sidde klistermærker eller sugekopper, heller ikke i bagruden. Og ruden skal være til at se igennem (surprise!) Det vil sige, at der ikke må være væsentlige stenslag eller ridser i forrudens synsfelt.

5. Virker vinduesviskerne, og er der sprinklervæske på? Selv ved så "lille" en forseelse som manglende sprinklervæske, risikerer du en betinget godkendelse!

6. Tjek om dine nummerplader er skruet ordentligt fast og giv lige et dyt i hornet - det skal nemlig virke, højt og klart!

7. Undersøg om stelnummeret er til at læse - er det ved at ruste væk, kan du prøve at rense det med en stålbørste. Hvis det er fuldstændig ulæseligt, skal du have fat i Motorkontoret eller Skat for at få tilladelse til at indgravere et nyt.