POMI Halm-lad
28. okt. 2020 | Indrykket af Pomi Industri Aps
Effektiviser din halm-transport
Skinnerup Maskinstation og Pomi Industri ApS har udviklet en banebrydende teknologi til tidsbesparende og sikker halmtransport.
I høsten går det hurtigt, og en arbejdsopgave der altid har taget længere tid end ønsket: Fortøjning og sikring af halmlæs.
Men det skal være slut. I et samarbejde mellem POMI og Skinnerup Maskinstation har de skabt en ny teknologi til netop transport af halm.
Konceptet går ud på, at en presenning rulles rundt om halmlæsset ved hjælp af hydrauliske stempler og strammes op med oliemotorer.
Jens Kirk kan berette at det både er mere effektivt end surringsbånd, mere sikkert end at spænde lasten ned med net, det holder bedre på halmen så det ikke sviner på vejen og så sparer det også på brændstofforbruget
• Simplicitet:
Irritationen over de store mængder af tid man spilder på surring, er drivfaktoren bag idéen, som har været flere år undervejs, men det først er i 2019, at det indledende arbejde med at realisere konceptet er påbegyndt.
Det startede med et simpelt system med en hydraulisk cylinder i hver ende af halmladet, som styrer presenningen og trække den over halmlæsset i én arbejdsgang. Det kræver dog en ret speciel geometri af komponenterne for at løse opgaven tilfredsstillende.
Jens Kirk er rigtig godt tilfreds med den endelig løsning. Den er meget enkel, og det gør systemet bliver væsentligt billigere end først antaget, fortæller Jens Kirk.
• Spar tid og dermed penge:
POMI Halm-lad har premiere på Roskilde Dyrskue, hvor det første eksemplar kan observeres på en lastbilanhænger.
Prototypen er lavet til at transportere 12 bigballer, men i fremtiden vil teknologien både være at finde på sættevogne og store halmvogne med flere baller på.
At begrænse tidsforbruget er målet med dette koncept. At forkorte den tid, som bruges på at læsse og aflæsse lasten, og det er lykkes rigtig godt her.
Man slipper helt for surringsbånd, da presenningen har en brudstyrke på 900 g. pr. m2, og en trækstyrke på 4200 newton i 5 cm bredde. Det betyder at presenningen på prototypen kan holde 55 ton. Sammenlignet med de 3 surringsbånd man ellers ville have været nødsaget til at benytte, så holder presenningen op imod 3 gange så godt på læsset.
Der er lavet nogle beregninger, som viser, at det mindst tager 10 til 15 minutter at smide stropper over halmlæsset, og efterfølgende spænde dem fast. Det tager ligeså lang tid, når læsset skal af igen, og skal der også lægges net på, så kan det tage op imod den dobbelte tid.
Ved en leverance på 10.000 bigballer årligt, kan der dermed spares 30.000 kroner i løn omkostninger.
• Formindsk dit brændstofforbrug:
Lønomkostningerne vil blive lavere pga. den reducerede tid til fastgørelse, og der forventes et lavere brændstofforbrug med presenningen, ift. surringsbånd eller net. Det skyldes de glatte overflader på siden af og toppen af lastbilen, som nedsætter vindmodstand betragteligt.
Hvis besparelsen sættes til blot fem procent, vil det ved 10.000 baller og en transportafstand på 50 km, give det en årlig besparelse på 6.000 kroner, ved 3 km/l og diesel pris antaget til 8 kr. literen.
Halm-ladet sviner desuden mindre, og det er noget som opfinderne Jens Kirk og Poul "POMI" Mikkelsen er meget tilfredse med. Så de bagvedkørende ikke skal se på halmen flyve ud over vejen under transporten, som man ellers ofte ser.
• Fastholdelse af baller
De to hydrauliske stempler, som bevæger presenningen rundt om læsset er styret af to manuelle fjernventiler.
Svingarmen kører ud og ruller den oprullede presenning ud og fører den herefter op over og rundt om halm-læsset. De to funktioner kører sammen i én ventil og sikrer dermed en ordentlig fastgørelse af læsset. Cylinderen der udfolder svingarmen er 1. prioritet og først derefter prioriteres oliemotoren der trækker op og udrulningen af presenningen. Således sikres en stram og ordentlig fastgørelse af læsset.
Ved afrulning af presenningen er prioriteringen omvendt, så det sikrer at presenningen rulles korrekt sammen inden den føres ind under halm-ladet, som så er klar til aflæsning.
Udformningen af svingarmens bane gør det muligt at føre presenningen 280° rundt om halm-læsset.
Der kræves blot 15 liter hydraulikolie pr. min, som alle lastbiler og traktorer vist lever op til, men der vil også blive mulighed for at vælge en elektrisk løsning til systemet.