Minneapolis-Moline UDLX arbejdede om dagen og var til fin brug om aftenen.

Hvis du går rundt og leder efter gaven til personen, der har alt - og som vel at mærke interesserer sig for veterantraktorer - så burde du overveje at kigge efter en Minneapolis-Moline UDLX. Problemet er selvfølgelig, at du nok aldrig vil finde én til salg. Der er nemlig ifølge kendere på området tale om verdens mest sjældne veterantraktor.

Producenten bag den sjældne traktor blev dannet i 1929, da tre amerikanske landbrugsproducenter blev lagt sammen og fik navnet Minneapolis-Moline. Efter at have produceret forskellige former for landbrugsmaskiner op gennem 1930'erne, kom firmaets designere på ideen om en hybridtraktor: En blanding mellem en bil og en traktor. Hybridtraktoren fik navnet UDLX, og den første rullede i marken i 1938.

Potent og populær svensk klassiker

Se også:

Potent og populær svensk klassiker

Målrettet unge

Tanken var, at Minneapolis-Moline UDLX skulle være medvirkende til at gøre de unge interesserede i landbrugsarbejdet. Traktoren blev udstyret med bilinspirerede elementer som sidespejle, vinduesviskere, for- og baglys, speedometer, lighter, handskerum, radiator og ikke mindst en radio.

Komforttraktoren, som den også blev kaldt, kunne dermed bruges i marken om dagen, og om aftenen kunne man så køre ind til byen og gå på restaurant.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Minneapolis-Moline UDLX blev udstyret med 5 gear, og den kunne nå op på imponerende 65 kilometer i timen på landevejen. Motoren var fircylindret på knap 284 kubik.

Ingen komfort

Bagsiden af medaljen var, at prisen lød på 1.900 dollars, hvilket på det tidspunkt var det dobbelte af, hvad en John Deere kostede. Hertil kom, at komforten i kabinen ikke var den bedste, ligesom indstigning foregik gennem en bagdør.

Byggede veteran tandemtraktor ud fra billede

Se også:

Byggede veteran tandemtraktor ud fra billede

Ikke overraskende blev komforttraktoren et kæmpe flop. Frem til 1941 blev der produceret cirka 150 styk, hvoraf en tredjedel aldrig blev solgt. Meget få blev solgt til landbruget, da den ikke var udsyret med PTO og derfor udelukkende kunne trække redskaber.

Desuden led det daglige arbejde under, at bagdøren var nødt til at stå åben, når traktoren skulle trække et redskab, da den heller ikke var udstyret med hydraulik.

I dage findes der 25 restaurerede modeller tilbage, hvor af enkelte befinder sig på forskellige museer i USA, resten er på private hænder.

Skulle man være heldig at løbe ind i én på auktion, skal man nok regne med at skulle betale omkring 1,4 million kroner. Det blev den i hvert fald solgt til i 2016.

(Kilder: bizjournals.com, hemmings.com, Hagerty.com og farmcollector.com)