Ny elektrisk Bernards UTV gør det behageligt at bevæge sig rundt i naturen.

Enhver der holder af at bevæge sig rundt i naturen ved, at stilheden er en væsentlig faktor for nydelsen i det fri. Derfor giver det selvfølgelig ingen mening at ræse rundt på benzinosende og larmende maskiner. Men hvad gør man så, hvis arbejdet eller naturoplevelsen dikterer, at man bevæger sig over større afstande?

Svaret kunne være en elektrisk ATV eller UTV, og da magelighed ikke er en uvæsentlig faktor, når vi her på FriGear afprøver nye maskiner, så faldt valget på en UTV, en elektrisk Bernards UTV.Og hvad er så egentlig forskellen på en ATV (All Terrain Vehicle) og en UTV (Utility Terrain Vehicle)?

Det korte og forsimplede svar er, at en UTV minder mere om en bil, mens en ATV er lidt mere som en motorcykel. Det betyder blandt andet, at UTV'en er udstyret med rat og bremse/speeder pedaler, ligesom den - i vores tilfælde - også har en kabine og et lad. Og så kan man være flere personer i køretøjet.

rich-media-1
Kabinen er rummelig, og instrumenterne sidder, hvor de skal. Foto: Frederik Olsen.

Næsten lydløs

Når man nu er vant til en ATV, der starter med et brøl og hjulspin, så er det en helt anderledes følelse at træde på speederen i en elektrisk UTV. Der går en brøkdel af et sekund, så sætter maskinen i gang, og man ruller hen ad vejen i et adstadigt og næsten lydløst tempo.

Den halvt lukkede kabine gør et godt arbejde med at holde vind og vand ude, men man har alligevel en fin følelse af at bevæge sig i naturen. Bernards UTV'en har to-hjulstræk, og den har en tørvægt på 562 kilo, så det er en ganske tung maskine. Alligevel bevæger den sig let, og selv om topfarten kan nå op på 40 kilometer i timen, så kan det helt klart anbefales at holde den omkring de 25 kilometer i timen.

UTV'en har en frihøjde på 33 centimeter, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt, når man kører sig gennem terrænet. Vi tog maskinen på en række ture, blandt andet ved vandet, og ikke mindst i skoven, hvor vi med en sagte snurren listede rundt både på skovveje og inde mellem træerne.

På intet tidspunkt havde vi fornemmelsen af at forstyrre nogen, hverken fugle eller fæ, og i det hele taget var det en fin oplevelse at sidde i den rummelige kabine, mens kilometerne snoede sig derudaf.

Bernards UTV'en er udstyret med et 60 V syrebatteri på 100aH, hvilket ifølge producenten giver en køretid på op til 40 minutter, selvfølgelig afhængig af, hvor hårdt terrænet er. Det stemmer fint med vores oplevelse. Skulle man komme til at køre længere end det var meningen, så er det egentlig bare at finde nærliggende bolig, for man oplader via en ganske almindelig stikkontakt.

rich-media-2
Bernards UTV'en er selvfølgelig udstyret med trækkrog, så man kan spænde trailer og redskaber efter den. Foto: Frederik Olsen.

Både arbejde og fornøjelse

UTV'en er ikke kun til persontransport og naturfornøjelse. Den er udstyret med kugletræk og kan klare op til 100 kilos belastning. Det vil med andre ord sige, at man sagtens kan benytte den til dagligt arbejde på gården, gartneriet eller hvor man nu er i gang henne.Da maskinen kan indregistreres som bil, er den udstyret med et par gode for- og baglys, ligesom den naturligvis også kommer med sikkerhedsseler.

Motortypen er en kulfri BLDC 8,4 kw Plus, og den leverer fint med kraft til både persontransport og arbejde. Man skal dog huske, at selv om UTV'en kan registreres som bil, så man må køre på offentlige veje, så er det altså ikke lovligt at spænde en trailer efter den og drøne ned til købmanden.

rich-media-3
Ladetiden er fem timer, og man slutter den bare til en almindelig stikkontakt. Foto: Frederik Olsen.

Konklusion

Hvis man vil frem i naturen og stadig nyde stilheden, så er UTV'en en super fin løsning. Den er meget lydsvag, og man vugger stille og roligt afsted. Fordi den også er beregnet til at køre i mere uvejsomt terræn, så er den elektriske maskine blevet meget populær hos naturforvaltere og jægere.

I de senere år er hobbyfolket dog også hoppet på den lydsvage vogn, blandt andet fordi man kan færdes blandt både mennesker og dyr uden at forstyrre mere end nødvendigt.

Bernards UTV'en virker stabil. Den er nem at køre, når først lige man vænner sig til de 562 kilo, og alting virkede som det skulle. UTV'en er i den billige ende af klassen, så der er ikke meget ekstra udstyr at gøre godt med, men hvad har man egentlig også brug for, når man bare gerne vil nyde stilheden og naturen. Og der er den helt på rette hylde.