Ny ejer af ETR Service i Ringe bruger bil-erfaring til at udvide forretningen.

Der er fart over feltet hos ETR Service i Ringe. Firmaet, der i mange år har forhandlet skov-, have- og parkmaskiner har fået en ny ejer, som er i fuld gang med at støve den gamle forretning af og forvandle den til en moderne maskine. Og det er ikke tilfældigt, at det blev en maskinforretning, Lars Fram valgte at investere i.

- Før vi startede op her i januar, var jeg salgschef i ATV-afdelingen på Rødkilde Gods, og før det havde jeg været over 30 år i bilbranchen, siger han.

Det er den lange erfaring, Lars Fram nu bruger i virksomheden, der har fået en del ekstra ben at stå på.

- Hos Rødkilde fik jeg smag for ATV'erne og udstyret. Og jeg fandt ud af, at det var en branche, der trængte til et brush-up. Jeg kan bruge en del af de ting, jeg har lært i bilbranchen, blandt andet omkring service og kundeopfølgning, fortæller han.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Det betyder, at ETR Service i langt højere grad i dag er opsøgende og laver opfølgning på alt salg. Kunder bliver besøgt og serviceret, ikke alene på værkstedet i Ringe, men også ude hos kunderne.

- Vores fordel er, at vi har serviceteknikere og vogne. Vi henter og bringer maskiner, men vi reparerer også på stedet, når det kan lade sig gøre. Folk er dybt afhængige af deres maskiner. Der er ikke mange, der har tid til at tage ned til os med ATV'en eller plæneklipperen, og så må bjerget jo komme til Muhammed, siger han.

Mærkevarer

Udover at prioritere kundeservice har butikken i Ringe opgraderet ATV- og UTV-afdelingen med mærkevarer som Textron og CMC. Og netop de rigtige mærker betyder meget for den nye ejer.

- Der kommer kun kendte mærker i butikken. Jeg skal ikke hen og konkurrere med Jem & Fix og Bauhaus. Det kan jeg ikke. Så det er de hårde mærker, vi får hjem, siger Lars Fram.

Ved siden af de kendte ATV-mærker har butikken, som i øvrigt er ved at blive suppleret med en ny online webbutik, er det mærker som Wolfgarden, Makita, Kärcher og Husqvarna, man kan finde i butikken i Ringe.

Finansiering

De mange års erfaring fra bilbranchen har også medført et helt nyt tiltag.

- Et af de nye ben er finansiering. Jeg har tidligere været finansieringskonsulent hos Nordea og Danske Bank, og hos Rødkilde arbejdede jeg også med finansiering. Den erfaring er lige til at implementere, fortæller Lars Fram.

Finansieringsmuligheden betyder, at kunderne ikke længere har brug for at spare op for at investere i en ny maskine, uanset om det er en mindre kædesav, eller en 700 kubik ATV, der er lige til at drøne ud ad landevejen på. Ifølge Lars Fram er der stort set ingen rente for tiden, og kunden kan selv vælge, om salget skal ske med udbetaling eller uden. Så alle kan være med.

Hotel-service

Endelig har Lars Fram kastet sig over de populære robotplæneklippere. Ikke kun som salg, men også som hotel. Det vil sige, at kunderne kan anbringe deres robotplæneklippere hos ETR Service udenfor sæsonen og kun selv have den stående, når der er behov for at slå græsset. På hotellet bliver maskinen så passet og plejet vinteren igennem, så den er rengjort og optimeret både med nye knive og software, når sæsonen starter.

- Også her har vi tænkt lidt nyt. Vi giver muligheden for, at vi både afhenter og afleverer robotten på kundens adresse. Så det eneste, man skal gøre, er at tage mobilen og ringe til os, siger Lars Fram.