A. Flensborg tager et grønt spring fremad med ny strategi.

Med fokus på en grøn dagsorden, indtjening og innovation strammer Herning-virksomheden A. Flensborg under parolen "Nyt Flensborg" strategien. Med Bjarne Sørensen fik firmaet ny administrerende direktør i 2019, og han indledte straks et strategisk serviceeftersyn af virksomheden. Baggrunden var, at indtjeningen havde været utilfredsstillende gennem flere år, men med en række initiativer og nye agenturer er virksomheden nu klar til at sætte en grøn dagsorden, der samtidig skal styrke forretningen.

- Private og offentlige virksomheder stiller alle krav om grøn teknologi og løsninger, og her står vi stærkt, siger Bjarne Sørensen.

- Vores batteridrevne AF Trucks tilbyder klimavenlig arbejdskørsel, og med det europæiske topmærke Alké har vi fået et bredt program i grønne el-arbejdsbiler med høj lasteevne og stor rækkevidde.

Ifølge en pressemeddelelse giver det A. Flensborg A/S en stærk position over for offentlige og private virksomheder, der prioriterer de såkaldte Low Emission Vehicles højt - primært i form af batteridrevne køretøjer (BEV). Nogle kommuner kræver, at leverandører skal bruge eldrevne køretøjer, hvis de vil komme i betragtning til opgaverne.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Tre centrale forretningsområder

Ud over at sætte en overordnet grøn og bæredygtig dagsorden stiller A. Flensborg også skarpt på de tre centrale forretningsområder, der skal styrke indtjeningen. Det er den grønne sektor (have/park/landbrug), den fysiske butik, understøttet af et kompetent værksted, samt virksomhedens AF-truck.

- Historisk har landbruget spillet en stor rolle, og den sektor er en del af det grønne område. Her vil vi fokusere på maskiner, herunder udstyr til fritidslandmænd, stutterier og så videre, forklarer Bjarne Sørensen.

- Inden for det grønne område har vi fået flere agenturer med meget attraktive produkter og maskiner. Og når det gælder el-trucks, har vores egne AF Trucks fået selskab af Alké, som vi har store forventninger til.

Mere fleksibel og kundeorienteret

Ud over den grønne dagsorden og fokus på de tre forretningsområder arbejder man hos A. Flensborg A/S også med mere fleksible forretningsmodeller, der i højere grad skal imødekomme kundernes behov. Derfor introducerer virksomheden "AF Udlejning".

- Som noget nyt vil vi tilbyde udlejning af maskiner til det grønne område. Hverken entreprenører eller landmænd ønsker at binde for mange penge i udstyr, så vi lancerer et fleksibelt udlejningskoncept med korttidsleje eller med langtidsaftaler, som dækker en sæson, et projekt eller lignende, fortæller Bjarne Sørensen.

Direktøren tilføjer, at de nye agenturer hos A. Flensborg passer til de mere fleksible forretningsmodeller. Det gælder, foruden virksomhedens eksisterende produktprogram, blandt andet Kubota minigravere og læssere samt de italienske Ambrogio robotplæneklippere og deres produktlinjer.

"Nyt Flensborg"

Siden årsskiftet 2019/20 har Bjarne Sørensen desuden været i gang at rulle forretningsplanen "Nyt Flensborg" ud blandt alle medarbejdere. Planen tager afsæt i tre værdier: Forretningsorienteret, Innovativ og Troværdig - kort sagt: FIT.

- Vi skal tjene penge, for ellers kan vi ikke blive ved med at være her. En handel skal være god for både os og kunden, og ambitionen er også, at nu skal vi ud og erobre det tilbage, vi har tabt, understreger Bjarne Sørensen som baggrund for det nye program.

- Ved at få mere fokus på, at vi skal udvikle os og være innovative, bliver vi også mere FIT som virksomhed. Fokuseringen på de tre forretningsområder er også et led i det overordnede FIT-program. Det grønne område, den fysiske butik med mere webhandel og el-trucks er de tre ben, forretningen skal hvile på.

- Med en grøn dagsorden, tre forretningsområder og stærke agenturer er vi klar til at spidse strategien til og gå fremtiden styrket i møde, siger Bjarne Sørensen.

- Vi har været på markedet siden 1933, hvor vi deltog i mekaniseringen af landbruget, og nu er vi klar til at føre an i den grønne omstilling, slutter den administrerende direktør.