Tommy Brøndums 42 år gamle Volvo BM 814T er perlen i en samling på i alt 45 svenske klassikere.

Volvos TD60-motor på 5,5 liter er kendt for at levere dieseldrøn og turbohyl for alle pengene, når den udfolder sig i såvel lastbiler som traktorer.

For eksempel er denne potente maskine drivkraften i Tommy Brøndums 814T'er fra 1978. Vi besøgte ham på Hannerupgaard ved Hobro, hvor forpladsen til gården i dagens anledning var udsmykket med en perlerække af røde klassikere fra Eskilstuna.

Faktisk ejer Tommy Brøndum to eksemplarer af model 814T, og en anden fremmødt Volvo-samler, Anton Nielsen, er indehaver af tre. De var alle fem linet op i en imponerende række, da vi lagde vejen forbi.

rich-media-1
Bagendens hydraulik er forsynet med to enkelte og to dobbeltvirkende udtag til at styre plovene.

Det flotteste af Tommy Brøndums eksemplarer blev trukket frem til nærmere beskuelse. På store hjul og med højt harehus er den ikke sådan at overse. Det er en C-model fra 1978 og dermed den sidste variant i 814-serien, der blev fremstillet fra 1969 til 1979. De første blev drevet af TD50-motorer, men de blev i 1975 afløst af den større TD60'er.

Populær godstraktor

Modellen er identisk med 810'eren, men tallet 4 i modelnavnet indikerer, at den har firehjulstræk.

- Dem var der ikke så mange af i Danmark. Kun de store godser og nogle få maskinstationer kørte med dem, fortæller Tommy Brøndum.

Traktoren har en fortid som sneplov ved Stockholm. Det afsløres af beslag til skråploven på siden og ditto til spidsploven i fronten. Bagendens hydraulik er desuden forsynet med to enkelte og to dobbeltvirkende udtag til at styre plovene.

Lidt over standard er også baghjulene. Modellen er født med 18.4R38, men denne har 20.8R38.

rich-media-2
Volvos TD60-motor på 5,5 liter giver sig tydeligt til kende, når turboen tager luft ind.

Tommy Brøndum peger også på koldluftsblæseren i kabinens tag.

- Den virker rigtig godt, men det er noget man typisk kun ser på de svenske traktorer. Det var noget man fravalgte i Danmark, fordi alt ekstraudstyr var rigtig dyrt til disse Volvoer.

Karakteristisk lyd

Motoren findes også i lastbilerne fra midt i 1970'erne og er et lille kapitel for sig.

- Den har jo denne karakteristiske og velkendte lyd fra turboen, der hyler kraftigt, når den tager luft ind. Og denne her har lidt ekstra lyd, fordi der er skruet lidt i pumpen, fortæller Tommy Brøndum.

Desværre var der ikke mulighed for at at sætte en plov i jorden denne dag for at rigtig at kunne høre de 140 HK udfolde sig. Men det var der råd for. I stedet blev en 4-tons anhænger lastet med den anden 814'er til en samlet anhængervægt på cirka 11 tons. Og så fik maskinen lov at arbejde sig op ad en bakke. Det gik ikke stille af, som det fremgår af videoen.

Dagen blev sluttet af med en kortege-kørsel, når nu alle fem 814'ere en sjælden gang var samlet på ét sted.

Tommy Brøndum anslår, at der i dag findes en snes 814'ere på dansk jord. Af disse findes de 12 i Nordjylland. Den samlede værdi kan godt løbe op i nogle penge.

- Afhængig af deres stand ligger de på mellem 200.000 og 500.000 kroner stykket, vurderer Tommy Brøndum.

I april sidste år var der en række Volvoer under hammeren i Sverige. En af disse var netop en C-model af 814T, der stod i en oprindelig stand. Den modtog et bud på 221.000 svenske kroner.