Bernards nye ATV på batteri er nået til 3. generation.

Som mange andre steder indenfor moderne maskineri går tankerne til miljøet i disse dage, hvilket ofte får ønskerne flyttet fra diesel og benzin over til el og batteri. Dette gør sig også gældende, når vi taler om ATV'er, hvor de batteridrevne modeller er ved at snige sig ind på markedet.

Hos importør RC Holm har man de senere år haft fokus på batteridrevne modeller, ikke mindst i det lidt mere tilgængelige prisleje. Med den nye Elektrisk Bernards 5000W ATV er man nået til 3. generation af en model, der egentlig startede et andet sted.

- Det er egentlig en benzin-model, som vi har fået bygget om til at bruge lithium-batterier. Den har både høj- og lavt gear, så den har en god slæbekraft. Den kan sagtens trække op til 600 kilo, siger Morten Frederiksen, RC Holm

- Det er en 3. generations model, så vi er over alle børnesygdommene, og den er forbedret i forhold til tidligere modeller med eksempelvis affjedring og styring, fortæller han.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Kræfter nok

Selv om den elektriske Bernards ATV hører til i den billigere ende af klassen har den kræfter nok til at klare mange krævende opgaver. Den kommer med en kraftig 5000W motor, der nominelt yder 3600W. Den kører fint på grusveje eller i skoven , og den kan trække på en 11-13 graders stigning i høj gear og 20 grader i lav gear.

- Den er foreløbig kun til at benytte på privat område. Den er meget populær hos landmænd, minkavlere og ikke mindst jægere, der gerne vil have en maskine, der ikke larmer, siger Morten Frederiksen, der har fået mange positive tilbagemeldinger om den lille el-arbejdshest.

- Vi oplevet en del kunder, som kommer tilbage og køber en ny model, fordi de har været så glade for deres ældre model.

Op til 70 kilometer

Køretiden er maksimalt 40 kilometer med standardbatteri, men man kan montere et ekstra batteri, så man kommer op på 70 kilometer ved en hastighed på 25 kilometer i timen. Maskinen kommer med offroad hjul, digitalt display, og så er den udstyret med gasstøddæmper, som gør den ujævne tur mere komfortabel. Den har højt og lavt gear på gearkassen, og man kan vælge imellem tre hastigheder på vippeknappen.