Abonnementsartikel

Hver eneste dag året rundt skal der hives gulerødder op ad jorden - uanset om den er frossen eller brandvarm. Sådan er det io hvert tilfælde for 42-årige Niels Ege Nielsen, der som tredje generation driver landbruget Limfjords.

Det blev til intet mindre end godt 1,3 milliarder af de orange rødder i 2017.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Sådan sikrer vi friske gulerødder til forbrugerne, siger Niels Ege Nielsen.

Som et billede på den blomstrende forretning er han i disse dage ved at tage et helt nyt computerstyret sorteringssystem i brug, hvor kameraer skal hjælpe med at sikre den høje kvalitet ved at sortere eventuelt dårlige rødder fra. Millioninvesteringen er den første af sin slags i Danmark.

Begyndte på torvet i Aalborg

Det hele begyndte med Niels' farfar, der solgte frugter på torvet i Aalborg i 1937. Over tid begyndte man på gården at fokusere på grøntsager og især rodfrugter, som i dag bliver dyrket på et 650 hektar stort areal.

Et af de afgørende øjeblikke i forretningens historie var, da Niels begyndte at levere til dagligvarekæden Lidl i 2005.

- Vi har leveret gulerødder til Lidl helt tilbage fra, da firmaet begyndte i Danmark, siger Niels Ege Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter et par år som leverandør, var Lidl så tilfredse med produkterne, at de også begyndte at levere til Lidl i Tyskland og Finland. Supermarkedskæden aftager mange millioner gulerødder hvert år og er i dag en af de største enkeltaftagere hos Niels Ege Nielsen. Det gælder både konventionelle og økologiske gulerødder, pastinakker, rødbeder og persillerødder.

Glad for samarbejdet.

- Jeg har mødt masser af fordomme, fordi folk tror, Lidl kun har tyske produkter, men der er jo fyldt med danske produkter i deres frugt- og grønt-afdeling. Hvis folk kigger efter, kan de selv se det, siger Niels Ege Nielsen, som er meget tilfreds med samarbejdet.

Ifølge Lidl Danmarks indkøbsdirektør, Mikko Forsström, er cirka 40 procent af alt frugt og grønt i Lidls butikker danskproduceret.

- Niels er bare et af mange eksempler på, hvordan vi i Lidl vil have de bedste, danske producenter af fødevarer tilknyttet. Vi søger løbende at udvide vores danske varesortiment, siger han.

I Lidl er cirka 90 procent af det ferske kød dansk, 75 procent af brødet er dansk og 48 procent af mejeriprodukterne danske. Derudover er ca. 11 procent af alle varer i øvrigt økologiske.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere økologisk

Netop det økologiske aspekt kommer til at fylde mere i gulerodsproduktionen på Limfjords, der ligger ved Storvorde i Nordjylland.

- Det er hamrende sjovt at lave gulerødder, siger han og tilføjer, at han tror, at efterspørgslen fra blandt andre Lidl fremover vil være på mere økologi.

- Vi dyrker omkring en tredjedel økologi nu, men regner allerede med, at det er halvdelen næste år, siger den nordjyske gulerodsproducent.