Abonnementsartikel

Hvis valget skulle stå mellem to elbiler, som for eksempel den luksuriøse Tesla model S og den mere praktiske Alké, så forekommer valget umiddelbart let: Tesla, selvfølgelig. Nu har jeg ganske vist ikke prøvet Tesla'en, men til gengæld har jeg haft lejlighed til at prøvekøre elbilen Alké, som importeres af ProATV i Sæby.

Og lur mig, om ikke den praktisk anlagte bilejer alligevel ikke ville dvæle lidt ved Alké, som er den diametrale modsætning af luksusbilen. For en Tesla ville man nok ikke fylde med et halvt ton murbrokker eller affald.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tæt på fronten

Den italienske Alké er nemlig helt og holdent bygget til arbejde, og det viser sig blandt ved pladsudnyttelsen i det kun tre meter lange køretøj (Teslaen er næsten fem meter lang), hvor det korte førerhus er rykket tæt på fronten for at give så meget plads på ladet som muligt.

Det betyder, at kørestillingen er som i spisestuestolen - ret op og ned - og da hjulkasserne rager ind i kabinen, så er de to pedaler, bremse og speeder, rykket ind mod midten. Men meget anderledes kan det ikke være, når det er nyttelasten, der tæller.

Hele 645 kg kan den mindste model, Alkè ATX 110E, bære på ladet, der måler 124 x130 centimeter, og som trækdyr overrasker den lille slider med en maksimal påhængsvægt på 2.000 kg.

Er der brug for større lastkapacitet, tilbyder Alké 14 forskellige modeller at vælge imellem med lasteevner op til 1.500 kg.

Lys og rummelig

Den lille Alké er kun 1,27 meter bred i modsætning til Teslaens små to meter, og det betyder, at sæderne i det praktiske køretøj ikke ligefrem er pralende i størrelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi er nok ved spisestuestolen igen, men man sidder faktisk godt i det lille køretøj, synes jeg, og de store ruder gør sammen med den betragtelige loftshøjde kabinen lys og rummelig.

Den høje kabine gør også, at man nærmest kan spadsere ind i kabinen. Der skal man nok næsten ned at ligge for at komme ind i Teslaen. Til gengæld har Tesla fire døre, hvor den lille lastbil naturligt nok kun har to. De leveres i øvrigt som ekstraudstyr, og så er de baghængt, hvilket letter indstigningen.

Her bemærker jeg, hvor solid dørene med de to glasruder føles, og de åbner og lukker præcist. De to bakspejle er overraskende store og giver et godt udsyn bagud, men det er jo trods alt en lastbil, så derfor er der intet indvendigt bakspejl.

Direkte styretøj

Rattet og styringen giver mig samme fornemmelse af soliditet som ved dørene. Rattet har en tyk krans, som giver godt greb, og styretøjet er direkte og temmelig letgående.Servostyring kan leveres som ekstraudstyr.

Betjeningen er enkel. En knap til frem, frigear og bak samt en knap til at skifte mellem økonomi og sportslig kørsel. Nu er det vist ikke tanken, at Alkén skal ud på racerbanerne, men snarere betyder sportsindstillingen, at det lille køretøj yder alt, hvad det kan, 14 kW.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den klassiske 0 til100-disciplin kan af naturlige årsager ikke måles, men den lille bil kommer forbavsende hurtigt op i fart, og jeg nåede op på 43 kilometer i timen i den sportslige indstilling. Når der skal spares på energien synker både topfart og accelerationsevne med knappen på Economy, hvor ydelsen daler til 8 kW, og det giver en rækkevidde på op til 75 kilometer.

Bør rettes

En kilde til irration er afviserarmen. Det er en kraftig sag, som sidder på instrumentbrættet og ikke under rattet. Dens placering gør, at den ikke slår fra af sig selv, og det bør fabrikanten rette så hurtigt som muligt.

En anden mindre heldig detalje er det lille og utydelige kombiinstrument til hastighed og batteriniveau. Det kunne godt gøres lidt større.

Alké har indbygget en energigenvindingsteknik, således at batterierne lades, når speederen slippes. Rent praktisk bemærkes denne teknik som en blid nedbremsning, når man eksempelvis kommer susende hen til et kryds og letter på speederen for at gøre klar til at bremse. Foden har knap nok nået bremsepedalen, inden bilen står stille, hvilket tyder på, at systemet er effektivt.

Alkéen blev afprøvet både på asfalt og på skovstier. Jeg havde troet, at den ville være noget stiv i affjedringen, især i skoven, men ved begge typer af underlag var affjedringen behagelig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alt i alt gav prøveturen et billede af et enkelt, men solidt opbygget køretøj, der kan skræddersys til mange formål.

- Der er næsten ikke grænser for, hvad der findes af udstyr og opbygninger til Alké. Når kunden har fået klarlagt sine behov, laver den italienske fabrik den ønskede udgave i løbet af 12 arbejdsdage, fortæller Chris Brøcher, der er sælger hos ProATV, hvor man har store forventninger til elbilens fremtid i Danmark.

Grøn profil

- Den grønne profil slår igennem mange steder, og eldriften har mange fordele i kraft af lavt støjniveau og ingen udstødningsgas. Vi ser, at kommuner, boligforeninger og campingpladser i stigende grad benytter elektriske køretøjer, og i landbrug og industri er der fordele ved, at man både kan køre ude og inde med de her biler, siger han.

Alké ligger prismæssigt noget over de UTV'er, der findes på markedet, men det mener Chris Brøcher også handler om, at Alké ligger i en klasse for sig selv.

- Det er jo ikke en ombygget golfbil eller ATV med to siddepladser og et lad. Alké er fra bunden bygget op som en lastbil, og der er ikke sparet på komponenternes kvalitet, så det betaler man også for, fastslår han.